|
|
دراسات فی السردانیه العربیه، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۰-۰
|
|
|
| عنوان فارسی |
بازتعریف حقیقت تاریخی در رمان «ظلال علی النافذه»: تحلیل تکثر گفتمانها در بستر تاریخگرایی نوین |
|
| چکیده فارسی مقاله |
تاریخگرایی نوین، یکی از تأثیرگذارترین رویکردهای نقد ادبی است که از اواخر دهه ۱۹۸۰ میلادی، با تکیه بر نظریههای پساساختارگرایانه نیچه و فوکو، به تحلیل متون ادبی و بازنمایی گفتمانهای تاریخی و اجتماعی پرداخته است. این رویکرد بر این باور است که حقیقت تاریخی، برساختهای گفتمانی و متغیر است و متون ادبی نه تنها بازتابدهنده واقعیت، بلکه عاملی فعال در شکلدهی به آن هستند. پژوهش حاضر، با روش توصیفی-تحلیلی و با بهرهگیری از چارچوب تاریخگرایی نوین، به بررسی رمان «ظلال علی النافذه» اثر غائب طعمه فرمان، نویسنده برجسته عراقی، میپردازد. هدف این مطالعه، کشف گفتمانهای غالب در رمان و تحلیل نحوه بازنمایی مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه عراق در دهه ۱۹۶۰ میلادی است. یافتهها نشان میدهند که این رمان، با روایتی واقعگرایانه، گفتمانهایی چون زنان، فقر، بیکاری، دولت و مارکسیسم را برجسته میسازد و به چالشهای اجتماعی نظیر نابرابری، مبارزات طبقاتی و محدودیتهای اعمالشده بر زنان در زمینههای ازدواج، تحصیل و فعالیتهای اجتماعی میپردازد. غائب طعمه فرمان با تکیه بر گفتمان مارکسیستی بهعنوان چارچوب اصلی، پیچیدگیهای جامعه عراق را به تصویر کشیده و همزمان، صداهای خاموش و پنهان تاریخ، بهویژه وضعیت زنان، را در برابر گفتمانهای مسلط آشکار میسازد. این پژوهش، با تحلیل تعامل میان متن ادبی و بستر تاریخی-اجتماعی آن، خوانشی نوین از رمان ارائه میدهد که نه تنها رویدادهای تاریخی را روایت میکند، بلکه به بازتعریف و نقد گفتمانهای غالب جامعه عراق میپردازد. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
تاریخگرایی نوین، حقیقت تاریخی، آشکارسازی صداهای خاموش، روابط قدرت، «ظلال علی النافذه»، غائب طعمه فرمان. |
|
| عنوان انگلیسی |
Redefining Historical Truth in the Novel "Shadows on the Window": An Analysis of Discourse Plurality in the Context of New Historicism |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
This study demonstrates that "Shadows on the Window" by Gha’ib Tu’ma Farman serves as a powerful medium for redefining historical truth through the lens of New Historicism. By highlighting discourses of Marxism, patriarchy, nationalism, and colonialism, the novel critiques societal inequalities and power structures in 1960s Iraq. It amplifies silenced voices—particularly those of women and the marginalized—revealing their resistance against dominant discourses. Through realistic narration and sophisticated techniques, Farman not only documents historical events but also actively reshapes cultural and social discourses, offering a nuanced reading of Iraq’s complex socio-political landscape. This analysis underscores the novel’s role in both reflecting and constructing historical truth, contributing to a deeper understanding of literature’s interplay with history. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
New Historicism, historical truth, silenced voices, power relations, &,quot,,Shadows on the Window,&,quot,, Gha’ib Tu’ma Farman |
|
| نویسندگان مقاله |
فؤاد عبدالله زاده | foad abdolahzadeh
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://san.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-522-1&slc_lang=fa&sid=1 |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
بحثیه |
| نوع مقاله منتشر شده |
بحثیه |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|