دراسات فی السردانیه العربیه، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی خوانش شالوده‌‌شکنی داستان عبدالله بحری و برّی از هزار و یک شب براساس نظریۀ ژاک دریدا
چکیده فارسی مقاله
شالوده‌شکنی، مرحلۀ متکامل ساختارگرایی و گامی فراتر از آن است که با سیال‌سازی مفهوم ساختار و رهایی پیوند دال و مدلول از قطعیت، امکان بروز معانی و تأویل‌های گوناگون را فراهم می‌آورد و بر ارزش‌های تازه‌ای که خواننده کسب می‌کند، تمرکز دارد. هدف پژوهش حاضر، کشف لایه‌های پنهان معنایی داستان عبداللّه بحری و برّی از هزار و یک شب در پرتو این رویکرد است. این جستار با روش توصیفی ـ تحلیلی و با بهره‌گیری از مفاهیم شالوده‌شکنی دریدا ـ از جمله تقابل‌زدایی از دوگانه‌ها، نفی مرکزگرایی، ضمیمه و تمهیدات زبانی سامان یافته است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که تقابل تقدیر و تدبیر در این داستان پایدار نمی‌ماند و در لایه‌های عمیق‌تر روایت دچار گسست می‌شود. کنش‌های شخصیت­ها، مرکز معنایی داستان را متزلزل کرده و روایت را از جبرگرایی صرف به عرصه‌ای پویا و چندلایه برای تعامل میان اراده فردی و نیروهای بیرونی بدل می‌کند. بخش ضمیمه با تغییر تمرکز داستان از شخصیت به مفهوم، ظرفیت تولید معانی چندگانه را تقویت می‌کند و تمهیدات زبانی همچون نمادپردازی و تشبیه با شکستن ساختار متعارف داستان، خواننده را به سوی خوانش‌های متنوع و چندگانه هدایت می‌کنند.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نقد ادبی، شالوده‌شکنی، ژاک دریدا، هزار و یک شب، عبداللّه بحری و برّی

عنوان انگلیسی A Deconstructive Reading of the story " Abdullah Al-Bahri and Al-Bari" from One Thousand and One Nights based on the theory of Jacques Derrida
چکیده انگلیسی مقاله Deconstruction is an advanced stage of structuralism and a step beyond it. By rendering the concept of structure fluid and freeing the relationship between signifier and signified from fixity, it enables the emergence of multiple meanings and interpretations and thus focusing on the new values and insights gained by the reader. The present study aims to uncover the hidden semantic layers of the story “Abdullah Bahri and Barri” from One Thousand and One Nights in light of this approach. To this end, the study was conducted using a descriptive-analytical method and by employing Derrida’s deconstructive concepts, including the deconstruction of binary oppositions, decentering, the supplement, and linguistic devices. The findings indicate that the opposition between fate and agency in this story is unstable and disintegrates in the deeper layers of the narrative. The characters’ actions destabilize the narrative’s central meaning, transforming the story from one of mere determinism into a dynamic, multi-layered space for interaction between individual will and external forces. The supplement, by shifting the story’s focus from character to concept, enhances the text’s capacity to generate multiple meanings. Linguistic devices, such as symbolism and metaphor, break the story’s conventional structure and guide the reader toward diverse interpretations.

 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Literary Criticism, deconstruction, Jacques Derrida, the story of One thousand and One Nights, Abdullah Al-Bahri and Al-Bari.

نویسندگان مقاله مریم اطهری نیا | maryam atharinia
PhD student in Arabic language and literature, Kharazmi University
طالبة الدکتوراة في قسم اللغة العربیة و آدابها بجامعة خوارزمي، .

حسین ابویسانی | hosein abavisani
Associate Professor, Department of Arabic Language and Literature, Kharazmi University
أستاذ مشارک في قسم اللغة العربیة و آدابها بجامعة خوارزمي،

زهره ناعمی | Zohreh Naemi
Associate Professor, Department of Arabic Language and Literature, Kharazmi University
أستاذة مشارکة في قسم اللغة العربیة و آدابها بجامعة خوارزمي،

صغری فلاحتی | Soghra Falahati
Associate Professor, Department of Arabic Language and Literature, Kharazmi University
أستاذة مشارکة في قسم اللغة العربیة و آدابها بجامعة خوارزمي،


نشانی اینترنتی http://san.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-78-2&slc_lang=ar&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده ar
موضوعات مقاله منتشر شده بحثیه
نوع مقاله منتشر شده بحثیه
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات