|
|
تعامل انسان و اطلاعات، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۰-۰
|
|
|
| عنوان فارسی |
رویکرد سنتز پژوهی به مفهوم سواد اطلاعاتی انتقادی |
|
| چکیده فارسی مقاله |
هدف: این پژوهش رویکرد سنتز پژوهی به مفهوم سواد اطلاعاتی انتقادی بود. روششناسی: این پژوهش از نوع روش کیفی با استفاده از رویکرد پنج مرحلهای تفسیری-انتقادی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش متمرکز بر منابع دست اول نزدیک به زمینه پژوهش حاضر بود. معیار انتخاب مطالعات مورد بررسی همسویی و همراستایی با هدف، عنوان و متغیرهای پژوهش حاضر است ودر همین راستا جستو جوی منابع با توجه به سئوال پژوهش و بر اساس دانش کسب شده از مرور پیشینه نظری صورت گرفت که واژگان کلیدی وارد شده در موتورها و پایگاههای جستو جوگر علمی مانند وب آف ساینس، گوگل اسکولار، ساینس دایرکت، الزیویر، اسکوپوس عبارت بودند از: رویکرد سنتزپژوهی، سواد رسانهای، سواد انتقادی، سواد اطلاعاتی_انتقادی و اخبار اطلاعاتی. پـس از آن که دادههـای گردآوری شده به نقطه اشباع رسید و نیازی تا جایی که انتخاب مطالعات دیگر نیازی نبود، فرایند بررسی و تفسیر آغاز گرفت. یافتههای به دستآمده از تحلیل و ترکیب گزارشهای پژوهشی عوامل مرتبط با سواد اطلاعاتی انتقادی در سه مضمون اصلی «علمسنجی سواد اطلاعاتی»، «همبستگی سواد اطلاعاتی و تفکر انتقادی» و «سواد اطلاعاتی رسانهای» دستهبندی نمود. نتیجه: درواقع یک شناخت، آگاهی، مهارت لازم با چارچوب استاندارد از سواد اطلاعاتی و انتقادی به صورت مستقل می تواند زیرساخت و بنیان مناسبی را برای تعامل سواد اطلاعاتی و سواد انتقادی فراهم آورد که سبب ایجاد تعادل و تعامل بین ظرفیت و توانائی های کنجکاوی, خلاقیت و قضاوت در افراد خواهد شد. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
سنتزپژوهی، سواد اطلاعاتی، تفکر انتقادی، سواد اطلاعاتی انتقادی |
|
| عنوان انگلیسی |
Synthesis research approach to the concept of critical information literacy |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: This research was a synthesis research approach to the concept of critical information literacy. Methodology: This research was a qualitative method using a five-stage interpretive-critical approach. The statistical population of this research focused on primary sources close to the field of the present study. The criterion for selecting the studies under study was alignment and coherence with the purpose, title, and variables of the present study. In this regard, the search for sources was carried out according to the research question and based on the knowledge gained from reviewing the theoretical background. The keywords entered in scientific search engines and databases such as Web of Science, Google Scholar, Science Direct, Elsevier, Scopus were: synthesis research approach, media literacy, critical literacy, critical information literacy, and information news. After the collected data reached a saturation point and the need to select studies was no longer needed, the review and interpretation process began. The findings obtained from the analysis and synthesis of research reports related to critical information literacy were categorized into three main themes: "Scientometrics of Information Literacy", "Correlation of Information Literacy and Critical Thinking", and "Media Information Literacy". Conclusion: In fact, a necessary knowledge, awareness, and skills with a standard framework of information and critical literacy can independently provide a suitable infrastructure and foundation for the interaction of information literacy and critical literacy, which will create a balance and interaction between the capacities and abilities of curiosity, creativity, and judgment in individuals. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
synthesis research, information literacy, critical thinking, critical information literacy |
|
| نویسندگان مقاله |
رضا ناصری جهرمی | reza naserijahromi Shiraz university دانشگاه شیراز
مهدی محمدی | mehdi mohammadi Shiraz university دانشگاه شیراز
مرضیه عبدالوهابی | marzieh abdolvahabi
سولماز خادمی | solmaz khademi
مجید کوثری | majid kowsari
صدیقه شادی | sedigheh shadi
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1006-1&slc_lang=fa&sid=1 |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|