|
|
تعامل انسان و اطلاعات، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۰-۰
|
|
|
| عنوان فارسی |
بررسی رابطه استفاده ازشبکههای اجتماعی مجازی و سرمایه فرهنگی با سرمایه اجتماعی در دانشآموزان متوسطه شهر اهواز |
|
| چکیده فارسی مقاله |
مقاله با هدف شناسایی رابطه بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی و سرمایه فرهنگی با سرمایه اجتماعی در دانشآموزان متوسطه شهر اهواز انجام یافته است. روش تحقیق توصیفی و پیمایشی و جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانشآموزان دوره متوسطه شهر اهواز بودند که از این تعداد، طبق فرمول کوکران تعداد 320 نفر به عنوان نمونه با استفاده از نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای و تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامههای سرمایه اجتماعی و سرمایه فرهنگی بوردیو و استفاده از شبکههای مجازی لی (2005) بود. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد.یافتههای پژوهش نشان داد: بین مولفههای مفید بودن، سازگاری، تاثیر اجتماعی و لذت درک شده با متغیر سرمایه اجتماعی و سرمایه فرهنگی رابطه معنادار و مثبت برقرار است. یعنی شبکههای اجتماعی مجازی با بالا بردن سازگاری افراد، با گذاشتن تاثیر اجتماعی بر روی کنش افراد، بالا بردن لذت درک شده در افراد و مفید واقع شدن این شبکهها باعث افزایش لایههای سرمایه اجتماعی و سرمایه فرهنگی افراد شده است. استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی و سرمایه فرهنگی میتواند میزان سرمایه اجتماعی در دانشآموزان متوسطه شهر اهواز را پیشبینی کنند.سرمایه فرهنگی و سرمایه اجتماعی دانشآموزان با استفاده از ظرفیت شبکههای اجتماعی قابل افزایش است |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
شبکههای اجتماعی مجازی، سرمایه فرهنگی، سرمایه اجتماعی، دانش آموزان، شهر اهواز |
|
| عنوان انگلیسی |
Investigating the relationship between the use of virtual social networks and cultural capital with social capital in high school students of Ahvaz |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
Aims: This study investigates the relationship between the use of virtual social networks and both cultural capital and social capital among high school students in Ahvaz, Iran. Method: A descriptive-survey research method was employed, with the statistical population consisting of all high school students in Ahvaz. Using Cochran’s formula, a sample of 320 participants was selected through multi-stage random cluster sampling. Data were collected using Bourdieu’s social capital and cultural capital questionnaires, along with Lee’s (2005) virtual networks usage scale. The data were analyzed using SPSS software. Finding: The findings revealed a significant positive correlation between the components of usefulness, compatibility, social influence, and perceived enjoyment and the variables of social capital and cultural capital. Specifically, virtual social networks enhance individuals' social and cultural capital by improving adaptability, reinforcing social influence on behavior, increasing perceived enjoyment, and maximizing the perceived utility of these platforms. Furthermore, the results indicated that both virtual social network usage and cultural capital can predict the level of social capital among high school students in Ahvaz. Conclusion: Leveraging the potential of social networks can effectively increase students' cultural and social capital. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Virtual social networks, cultural capital, social capital, high school students, Ahvaz. |
|
| نویسندگان مقاله |
شهلا بوعذار | Shahla bouazzar Payam Noor پیام نور
علیرضا قربانی | Alireza Ghorbani پیام نور
نازمحمد اونق | Nazmohammad Ounagh Bojnord University دانشگاه بجنورد
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1063-1&slc_lang=fa&sid=1 |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|