|
|
تعامل انسان و اطلاعات، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۰-۰
|
|
|
| عنوان فارسی |
نقش انعطاف پذیری شناختی و گشودگی به تجربه در پیش بینی سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه شیراز |
|
| چکیده فارسی مقاله |
هدف: بررسی نقش انعطافپذیری شناختی و گشودگی به تجربه در پیشبینی سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه شیراز در سال تحصیلی 1401-1402. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان دانشگاه شیراز در حدود 17000 نفر است که تعداد 375 نفر از طریق محاسبه فرمول کوکران به عنوان نمونه تعیین شد. نمونه پژوهش از طریق روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از سه پرسشنامه شامل پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت گلدبرگ (1999)، پرسشنامه انعطافپذیری شناختی ساختهشده توسط دنیس و وندروال در سال 2010 و پرسشنامه سواد اطلاعاتی که با استفاده از پرسشنامههای پژوهش سِنگ و همکاران (2020)، پینتو و همکاران (2020) و لی و همکاران (2020) و براساس دستهبندی چارچوب سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی (2016) تهیه شده، استفاده شدهاست. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی و رگرسیون چندگانه در نرمافزار اسپیاساس بهره گرفته شد. یافتهها: یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد، با اضافهشدن میزان انعطافپذیری شناختی و گشودگی به تجربه، سطح سواد اطلاعاتی آزمودنیها افزایش مییافت. همچنین، متغیر گشودگی به تجربه (به میزان بیشتر) و انعطافپذیری شناختی توانستند پیشبینیکننده میزان سواد اطلاعاتی آزمودنیها باشند. اصالت/ارزش: رابطه میان انعطافپذیری شناختی، گشودگی به تجربه و سطح سواد اطلاعاتی و همچنین، توانایی انعطافپذیری شناختی و گشودگی به تجربه در پیشبینی سطح سواد اطلاعانی دانشجویان، سبب آگاهی پژوهشگران از این مسئله خواهد شد که چه ابعادی از ویژگیهای شناختی باید در بحث سواد اطلاعاتی افراد مورد توجه قرار گیرد. دانشجویان نیز، با ارتقای سطح گشودگی به تجربه و انعطافپذیری شناختی خود و همچنین و افزایش مهارت خود از طریق شرکت در کارگاهها و دورههای آموزش سواد اطلاعاتی بر مشکلات احتمالی مرتبط با کمبود سواد اطلاعاتیشان فائق آیند. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
انعطاف ذیری شناختی، گشودگی به تجربه، ویژگی های شناختی، دانشجویان دانشگاه شیراز، پیش بینی سطح سواد اطلاعاتی |
|
| عنوان انگلیسی |
The role of cognitive flexibility and openness to experience in predicting the information literacy level of Shiraz University students |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
Purpose: Studying the role of cognitive flexibility and openness to experience in predicting the information literacy level of Shiraz University students in the academic year 1401-1402. Methods: The present research method is descriptive-correlation. The number of Shiraz University students is about 17,000people, of which 375 people were selected as the statistical population of the study by calculating Cochran's formula through available sampling. To collect data, three questionnaires were used, including Goldberg's Big Five Personality Factors (1999), Cognitive Flexibility Questionnaire made by Dennis and Vanderwaal in 2010, and Information Literacy Questionnaire, which was created using the research questionnaires of Seng et al. (2020), Pinto et al. (2020) and Lee et al. (2020) and based on the classification of information literacy framework for higher education (2016) prepared and used. For data analysis, Pearson correlation test, linear regression and multiple regression were used in SPSS software. findings: the findings of the research show that by adding cognitive flexibility and openness to experience , the level of information literacy of subjects increases . also , openness to experience ( higher rate ) and cognitive flexibility were able to predict information literacy of subjects . originality / value: the relationship between cognitive flexibility , openness to experience and level of information literacy as well as the ability of cognitive flexibility and openness to experience in students " knowledge literacy level will lead researchers to know what aspects of cognitive features should be considered in information literacy . also , students can overcome the difficulties associated with the lack of literacy education by promoting the level of openness to experience and cognitive flexibility and increasing their skills through participation in workshops and training courses. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Cognitive flexibility, openness to experience, cognitive characteristics, students of Shiraz University, prediction of information literacy level |
|
| نویسندگان مقاله |
مهدیه میرزابیگی | mahdieh mirzabeigi shiraz university دانشگاه شیراز
ریحانه بحری | reihaneh bahri shiraz university دانشگاه شیراز
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1031-1&slc_lang=fa&sid=1 |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|