تعامل انسان و اطلاعات، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی قصد استفاده از چت بات های مبتنی بر هوش مصنوعی توسط مشتریان با رویکرد پذیرش تکنولوژی
چکیده فارسی مقاله

زمینه و هدف: چت‌بات‌ها به‌عنوان یکی از دستاوردهای هوش مصنوعی، توانسته‌اند شیوه ارائه خدمات مشتری را دگرگون سازند. با گسترش این فناوری در سازمان‌ها، شناخت عواملی که بر قصد استفاده مشتریان از چت‌بات‌های هوشمند تأثیرگذارند، به ضرورتی اجتناب‌ناپذیر تبدیل شده است. پژوهش حاضر با رویکرد مدل‌های پذیرش فناوری، در پی تبیین عوامل مؤثر بر تمایل مشتریان به استفاده از چت‌بات‌ها در تعاملات خدماتی است.
روش پژوهش: این پژوهش از نوع کمی، کاربردی و به روش توصیفیپیمایشی انجام شده است. در این پژوهش، جامعه آماری شامل کلیه افرادی است که به‌عنوان مشتری، تجربه استفاده از خدمات چت‌بات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را داشته‌اند. نمونه آماری این تحقیق شامل ۲۳۰ نفر از این افراد بوده است. به‌منظور تحلیل داده‌های گردآوری‌شده، پس از تأیید شاخص‌های اندازه‌گیری، مدل ساختاری پژوهش با بهره‌گیری از نرم‌افزار SmartPLS ارائه و آزمون شده است
.

یافته‌ها: این تحقیق به بررسی درک چگونگی و چرایی تصمیم کاربران برای استفاده از چت‌بات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی پرداخت. بر اساس اهداف تحقیق، 9 فرضیه به منظور بررسی و ارزیابی تعریف و طراحی شد و از میان 9 فرضیه مطرح شده، 7 فرضیه تأیید و 2 فرضیه رد شد.
نتیجه‌گیری: با ادغام ربات‌های چت در فرایندهای تجاری، سازمان‌ها می‌توانند کانالی نوآورانه برای ارتباط با مشتریان ایجاد کنند. چت‌بات‌ها به دلیل ارتباط مستقیم با کاربران و نقش آن‌ها در تسهیل فرایندهای مختلف، نیازمند طراحی با دقت و توجه به اصول کاربردپذیری هستند. یک چت‌بات کاربرپسند نه تنها موجب افزایش رضایت کاربران بلکه به پذیرش بیشتر این فناوری‌ها در میان عموم مردم کمک کند.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله چت بات ها، هوش مصنوعی، نگرش، قصد استفاده، مدل پذیرش تکنولوژی

عنوان انگلیسی Investigating Customers' Intention to Use AI-Powered Chatbots through the Lens of Technology Acceptance
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Chatbots have the potential to significantly transform customer service. Customers' intention to use AI-powered chatbots, viewed through the lens of technology acceptance, plays a critical role in shaping the future of customer service. This research aims to provide a deeper understanding of the factors influencing users' acceptance of this technology.
Methodology: This study is a quantitative research endeavor and is applied in nature. The research design follows a descriptive-survey approach. The statistical population includes all individuals who use AI-powered chatbot services as customers. The final sample consists of 230 participants. Data analysis, following the validation of indicators, was conducted using PLS software to develop a structural model.
Findings: The study explores how and why users decide to adopt AI-powered chatbots. Based on the research objectives, nine hypotheses were formulated and tested. Out of these, seven hypotheses were confirmed, while two were rejected.
Conclusion: By integrating chatbots into business processes, organizations can create an innovative channel for customer interaction. Due to their direct engagement with users and their role in streamlining various processes, chatbots require careful design that adheres to usability principles. A user-friendly chatbot not only enhances customer satisfaction but also fosters broader adoption of these technologies among the public.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Chatbots, Artificial Intelligence, Attitude, Intention to Use, Technology Acceptance Model

نویسندگان مقاله سید مهدی میرمهدی | seyed mehdi mirmehdi
Malayer University
دانشگاه ملایر

سهیلا شیرژیان | Soheila shirezhian
Malayer University
دانشگاه ملایر


نشانی اینترنتی http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-821-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات