تعامل انسان و اطلاعات، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی اعتباریابی منابع و چالش‌های آن در بین دانشجویان علوم ورزشی دانشگاه بیرجند
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی روش‌های اعتباریابی منابع در بین دانشجویان علوم ورزشی دانشگاه بیرجند اجرا شد.
روش: پژوهش حاضر، با روش گرندد تئوری و با رویکرد کیفی انجام گرفته است. جامعۀ آماری پژوهش شامل دانشجویان علوم ورزشی دانشگاه بیرجند و شامل67 نفر بودند. گردآوری داده‌ها با کمک مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته انجام شد. فرآیند انجام مصاحبه‌ها تا رسیدن به نقطه اشباع ادامه پیدا کرد. از مصاحبه شانزدهم تا بیستم داده‌های بدست آمده تکراری بود بر همین اساس پژوهشگران اقدام به توقف گردآوری داده‌ها نمودند. تحلیل همزمان داده‌های گردآوری شده با استفاده از کدگذاری با کمک نرم افزار مکس کیودا نسخه 2020 انجام شد. برای تعیین اعتبار پژوهش از روش بررسی به‌وسیله اعضاء استفاده شد که برای این منظور بعد از کدگذاری اولیه، کدها و مقوله¬ها برای دست‌کم 10 نفر از مصاحبه¬شوندگان ارسال شد و مورد تأیید آنها قرار گرفت. در پژوهش حاضر، رهیافت ساختگرایانه در گراندد تئوری مبنای کار قرار گرفته است، بنابراین مدل پارادایمی ارائه نشد.
یافته­ها: در کدگذاری محوری داده‌ها، در مجموع شش چالش اصلی مرتبط با اعتباریابی دانشجویان علوم ورزشی حاضر در مصاحبه‌ها همچون عدم آشنایی با بررسی تخلفات پژوهشی، عدم آشنایی با سرقت علمی، عدم آشنایی با نرم افزارهای سرقت علمی و غیره بدست آمد. همچنین 15 کد محوری مرتبط با پرسش دوم پژوهش، چگونگی اعتباریابی دانشجویان علوم ورزشی بدست آمد. 
نتیجه گیری: به نظر می‌رسد آموزش شیوه اعتباریابی منابع به دانشجویان علوم ورزشی حاضر در پژوهش احساس می‌شود و آموزش آنان می‌تواند چالش‌های اعتباریابی منابع را در بین دانشجویان کمتر نماید و شیوه اعتباریابی منابع آنان را بهبود بخشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اعتباریابی منابع، سواد اطلاعاتی، دانشجویان علوم ورزشی، دانشگاه بیرجند

عنوان انگلیسی Validation methods of resources and its challenges among sports science students of Birjand University
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: The present study was conducted with the aim of identifying methods of validating methods of resources among sports science students of Birjand University.
Method: The current research was conducted with the grounded theory method and with a qualitative approach. The statistical population of the research included sports students of Birjand University and included 67 people. Data collection was done with the help of semi-structured interview. The process of conducting interviews continued until the saturation point was reached. From the 16th to the 20th interview, the obtained data were duplicated, so the researchers stopped the data collection. The simultaneous analysis of the collected data was done using coding with the help of MAX QDA version 2020 software. To determine the validity of the research, the member review method was used, and for this purpose, after the initial coding, the codes and categories were sent to at least 10 interviewees and were approved by them. In the current research, the constructionist approach is based on Grounded Theory, so the paradigm model was not presented.
Findings: : In the axial coding of the data, a total of 6 main challenges related to the validation methods of resources of sports students present in the interviews were found, such as lack of familiarity with investigating research violations, lack of familiarity with plagiarism, lack of familiarity with plagiarism software, etc. Also, 15 core codes related to the second research question, how to accredit sports students, were obtained.
Conclusion: teaching the method of validation of the resources is felt by sports students present in the research, and their training can reduce the challenges of validation of the resources among students and improve the method of validation of their resources.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Resource Validation, Information Literacy, Sports Students, Birjand University

نویسندگان مقاله رحمان معرفت | rahman marefat
Assistant Professor , Department of Knowledge and Information Science, Faculty of Education and Psychology, Semnan University, Semnan, Iran. E-mail: rmarerfat@semnan.ac.ir
استادیار، علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی و مسئول آزمایشگاه تعامل انسان و اطلاعات (hiilab.semnan.ac.ir)، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. تلفن:

محمود سنگری | mahmood sangari
Assistant Professor , Department of Knowledge and Information Science, Faculty of Education and Psychology, Semnan University, Semnan, Iran. E-mail: rmarerfat@semnan.ac.ir
استادیار، علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی و مسئول آزمایشگاه تعامل انسان و اطلاعات (hiilab.semnan.ac.ir)، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. تلفن:


نشانی اینترنتی http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-135-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات