|
تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، جلد ۲۵، شماره ۷۹، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
ارزیابی توان توسعه حمل و نقل محور در بافت فرسوده شهری (مطالعه موردی: محله صفای شهر تهران) |
|
چکیده فارسی مقاله |
امروزه در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، همزمان با رشد شتابان مناطق شهری در کنار افزایش جمعیت، مسائل و مشکلات بی شماری به وجود آمده که بعضاً با گذشت زمان، منجر به فرسودگی ساختاری و عملکردی بافت های شهری شده که توسعه پایدار شهری به عنوان راه حلی برای رفع اینگونه مشکلات در شهر ها مطرح گردیده است. توسعه حمل و نقل محور، به عنوان یکی از رویکردهای توسعه هوشمند شهری با محوریت سیستمهای حمل و نقل و مرکزیت عابرین پیاده در ایستگاه ها، می تواند یکی از راهکارهای مناسب در سیستم شهری جهت مقابله با مسائل و مشکلاتی باشد که گریبانگیر اکثر مناطق فرسوده شهرهای بزرگ از جمله تهران، شده اند. در این پژوهش محله صفا به عنوان یکی از محله های کلانشهر تهران که جزئی از بافت های فرسوده این شهر نیز قلمداد می شود، به علت قرارگرفتن در نزدیکی ایستگاههای حمل و نقل عمومی، به منظور بررسی کاستی ها و توان های موجود در آن برای توسعه شهری با محوریت حمل و نقل عمومی به منظور دستیابی به رویکردی مطلوب جهت ساماندهی بافت مورد توجه قرار گرفت. در پژوهش حاضر، با هدفی کاربردی و ماهیتی توصیفی _ تحلیلی، از طریق بررسی های میدانی و یافته های کمی به دست آمده از بلوک های آماری سال 1395 آمار ایران، به تحلیل یافتهها توسط نرم افزار GIS و مدل های تحلیل آمار فضایی پرداخته شد. نتایج نشان می دهد که این محدوده از پتانسیل های خوبی جهت اجرای طرح برخوردار بوده و در این میان ایستگاه 17 شهریور با توجه به شاخصهای پنج گانه مورد بررسی، بیشترین انطباق را با این رویکرد دارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
توسعه حمل و نقل محور، بافت فرسوده، محله صفا، شهر تهران |
|
عنوان انگلیسی |
Evaluation of transportation-oriented development potentials in urban deteriorated fabric (case study: Safa neighborhood of Tehran) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
“Today, in many developing countries, Simultaneously with the rapid growth of urban areas beside of the population growth, countless issues and problems has been created, which sometimes led to the structural and functional deterioration of urban fabrics, and sustainable urban development has been proposed as a solution to such problems in cities. Transportation-oriented development, as an approaches of smart urban development focusing on transportation systems and the centrality of pedestrians in stations, can be an appropriate solutions in the urban system to deal with the issues and problems that are bothering most of the deteriorated areas of big cities, including Tehran. In this research, Safa neighborhood as one of the neighborhoods of Tehran metropolis, which is located in deteriorated fabrics of this city has been studied in order to its shortcomings and strengths to achieve a favorable approach to organizing the fabricdue to its place near public transportation stations. Transportation-oriented development, as an approaches of smart urban development focusing on transportation systems and the centrality of pedestrians in stations, can be an appropriate solutions in the urban system to deal with the issues and problems that are bothering most of the deteriorated areas of big cities, including Tehran. In this research, Safa neighborhood as one of the neighborhoods of Tehran metropolis, which is located in deteriorated fabrics of this city has been studied in order to its shortcomings and strengths to achieve a favorable approach to organizing the fabricdue to its place near public transportation stations. in order to investigate its shortcomings and strengths. Also with a practical purpose and a descriptive-analytical nature, through field investigations and quantitative findings obtained from the statistical blocks of 2016 Iranian statistics, the findings were analyzed by GIS software and spatial statistics analysis models. The results show that this area has good potential for the implementation of the plan base on TOD and in the meantime, the 17 Shahrivar station has the most compliance with this approach according to the five investigated indicators. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Transport-oriented development, Urban deteriorated fabric, Safa neighborhood, Tehran City. |
|
نویسندگان مقاله |
الهام نجومی | Elham Nojoomi M. A in Geography and Urban Planning, Department of Geography, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری، گروه جغرافیا، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
اسماعیل آقائی زاده | Esmaeil Aghaeizadeh Associatae Professor of Geography and Urban Planning, Department of Geography, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran دانشیار جغرافیا و برنامه ریزی شهری، گروه جغرافیا، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
طاهر پریزادی | Taher Parizadi Associatae Professor of Geography and Urban Planning, Department of Human Geography, Faculty of Geographical Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran دانشیار جغرافیا و برنامه ریزی شهری، گروه جغرافیای انسانی، دانشکده علوم جغرافیایی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jgs.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3168-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
جغرافیا و برنامه ریزی شهری |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|