|
تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، جلد ۲۵، شماره ۷۹، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
واکاوی عوامل زیست محیطی موثر در انتخاب محصولات ورزشی (منطقه مورد مطالعه: شهر تهران) |
|
چکیده فارسی مقاله |
بسیاری از مصرفکنندگان ورزشی نگران مسائل زیست محیطی هستند و به خرید محصولات سبز ابراز علاقه کردهاند. با این حال، فروش واقعی محصولات سبز هنوز به اندازه مورد انتظار نیست. به همین منظور هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر عوامل محیطی(نگرش، نگرانی و احساس مسئولیت زیستمحیطی) بر قصد خرید مصرفکنندگان ورزشی سازگار با محیط زیست است. مطالعه پیمایشی حاضر با استفاده از پرسشنامه الکترونیکی هفت ارزشی لیکرت با 27 سوال به جمعآوری اطلاعات از 384 دانشجوی ایرانی پرداخت. نمونهها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. در مجموع 390 پرسشنامه بازگردانده شد که از این بین 384 عدد از آنها مورد تایید بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزارPLS برای قابلیت اطمینان و روایی مدل و آزمایش فرضیههای مدل ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که نگرش زیست محیطی محرک مهم رفتار خرید سبز مصرف کنندگان است. همچنین ارتباط آماری معنیداری بین مسئولیتپذیری زیستمحیطی و رفتار خرید سبز بدست آمد. اما ارتباط آماری معنیداری بین نگرانیهای زیستمحیطی و رفتار خرید سبز بدست نیامد. به علاوه رابطه بین ارزشهای سبز فردی با نگرش زیستمحیطی، نگرانیهای زیستمحیطی، مسئولیتپذیری زیستمحیطی و رفتار خرید سبز از نظر آماری ناچیز بود. به همین منظور شرکتها میتوانند از طریق استراتژیهای مناسب در برندینگ محصولاتشان تصویر مناسبی از مسئولیتپذیری زیست محیطی برای محصولاتشان را در ذهن مشتریان ایجاد کنند که باعث میشود از حمایت مشتریانی که تمایل به خرید محصولات دوستدار محیط زیست دارند، بهره ببرند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
محیط زیست، رفتار خرید سبز، نگرش زیستمحیطی، نگرانی زیستمحیطی، PLS، بازاریابی سبز. |
|
عنوان انگلیسی |
Analyzing the effective environmental factors in the selection of sports products (Study area: Tehran city) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Many sports consumers are concerned about environmental issues and have expressed interest in buying green products. However, the actual sale of green products is still not as expected. For this reason, the purpose of this study is to investigate the effect of environmental factors (attitude, concern and sense of environmental responsibility) on the purchase intention of environmentally friendly sports consumers. The present survey study collected information from 384 Iranian students using a seven-point Likert electronic questionnaire with 27 questions. The samples were selected using simple random sampling method. A total of 390 questionnaires were returned, of which 384 were approved. To analyze the data, PLS software was used for the reliability and validity of the model and to test the hypotheses of the structural model. The results showed that environmental attitude is an important driver of consumers' green purchasing behavior. Also, a statistically significant relationship between environmental responsibility and green purchasing behavior was obtained. But there was no statistically significant relationship between environmental concerns and green purchasing behavior. In addition, the relationship between individual green values with environmental attitude, environmental concerns, environmental responsibility and green purchasing behavior was statistically insignificant. For this purpose, companies can create a suitable image of environmental responsibility for their products in the minds of customers through appropriate strategies in the branding of their products, which makes them benefit from the support of customers who want to buy environmentally friendly products. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
the environment, Green purchase behavior, PLS, Environmental attitude, Environmental concern, Green marketing. |
|
نویسندگان مقاله |
زهرا عسگری گندمانی | zahra Asgari Gandomani Kharazmi University of Tehran دانشگاه خوارزمی تهران
حمید رودباری | hamid roodbari Kharazmi University of Tehran دانشگاه خوارزمی تهران
یعقوب محمدی | yaghoob mohammadi Kharazmi University of Tehran دانشگاه خوارزمی تهران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jgs.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4825-2&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
جغرافیا و برنامه ریزی شهری |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|