پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، جلد ۱۵، شماره ۲۹، صفحات ۶۱-۸۵

عنوان فارسی اثربخشی کلاس درس تربیت‌بدنی مدارس پویا بر توسعه سواد بدنی دانش‌آموزان ۹ساله
چکیده فارسی مقاله
مقدمه و هدف: ﺳﻮاد بدنی موضوعی است که در سال‌های اخیر توجه پژوهشگران علوم ورزشی و بهداشت و سلامت را به خود جلب کرده است و تحقیقات برای ارتقا سواد بدنی ضرورت و اهمیت بالایی دارد. در این راستا این مطالعه باهدف اثربخشی کلاس درس تربیت‌بدنی مدارس پویا بر توسعه سواد بدنی دانش‌آموزان ۹ساله اجرا شد.
روش‌شناسی: برای رسیدن به این هدف یک کلاس از مدارس پویا (31 نفر) و یک کلاس به‌عنوان گروه کنترل (34 نفر) به‌صورت هدفمند و در دسترس انتخاب شدند. برای ارزیابی سواد بدنی از ارزیابی کانادایی سواد بدنی استفاده شد که سواد کلی بدن و همچنین زیرمجموعه‌های رفتارهای روزانه، دانش و فهم، شایستگی بدنی و انگیزه و اعتمادبه‌نفس را ارزیابی می‌کند.
یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد برای متغیر رفتار روزانه (506/0=p) و دانش و فهم (052/0=p) تفاوت بین دو گروه معنادار نیست؛ اما این تفاوت بر شایستگی بدنی (010/0=p) و انگیزه و اعتمادبه‌نفس (01/0=p) و نمره کل سواد بدنی (001/0=p) معنی‌دار است. با این حل همه متغیرها از پیش‌آزمون تا پس‌آزمون در گروه تجربی بیشتر از گروه کنترل پیشرفت داشتند.
نتیجه‌گیری: در حالت کلی نتایج این مطالعه تأثیر مثبت مدارس پویا را بر سواد بدنی تأیید کرد که لزوم توجه به فعالیت‌های مدارس پویا را آشکار می‌کند؛ و نتایج آن می‌تواند در مدارس و مهدکودک‌ها کاربرد داشته باشد.

 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سواد بدنی، مدارس پویا، مهارت‌های حرکتی بنیادی، کودکان

عنوان انگلیسی The Effectiveness Of The Physical Education Classroom Of Dynamic Schools On The Development Of Physical Literacy Of 9-Year-Old Students
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction and Aim: Physical literacy is a topic that has attracted the attention of sports and health science researchers in recent years, and research is necessary and important to promote physical literacy. In this regard, the aim of this study was to the effect of physical education classroom of dynamic schools on the development of physical literacy of 9-year-old students.
Methods: To achieve this goal, one class from dynamic schools (31 people) and one class as control group (34 people) were selected. To assess physical literacy, the Canadian Assessment of Physical Literacy was used, which evaluates general body literacy as well as the subcategories of daily behaviors, knowledge and understanding, physical competence, and motivation and self-confidence.
Results: The results of covariance analysis showed that there is no significant difference between the two groups for the variable of daily behavior (p=0.506) and knowledge and understanding (p=0.052). But this difference is significant on physical competence (p=0.010), motivation and self-confidence (p=0.01) and the total score of physical literacy (p=0.000). With this solution, all variables improved more in the experimental group than the control group from pre-test to post-test.
Conclusion: In general, the results of this study confirmed the positive impact of dynamic schools on physical literacy, which reveals the need to pay attention to the activities of dynamic schools. And its results can be used in schools and kindergartens.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Physical Literacy, Dynamic Schools, Basic Movement Skills, Children

نویسندگان مقاله افسانه نژادغنی | Afsane Nejat Ghani
Department of Motor Behavior, Islamic Azad University Central Tehran Branch, Tehran, Iran.
گروه رفتار حرکتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

محمدکاظم واعظ موسوی | Mohammad Kazem Vaez Mosavi
Department of Psychology, Imam Hossein University, Tehran, Iran.
گروه روان شناسی، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران.

صالح رفیعی | Saleh Rafie
Department of Motor Behavior, Sport Sciences Research Institute, Tehran, Iran.
گروه رفتار حرکتی، پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://jrsm.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2305-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده رفتار حرکتی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات