اقتصاد فضا و توسعه روستایی، جلد ۱۳، شماره ۵۰، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی طراحی الگوی عوامل اثرگذار بر توسعه کارآفرینی روستایی با رویکرد فراتحلیل
چکیده فارسی مقاله
هدف: کارآفرینی با ایجاد فرصت­های شغلی، تولید ثروت و بهبود شرایط اقتصادی، پیش‌زمینه اساسی برای ارتقای سطح توسعه جامعه است. اما باید توجه داشت که شکل‌گیری کارآفرینی به‌ویژه کارآفرینی روستایی نیازمند فراهم بودن و ایجاد بسترهایی است که بتوانند موجب ایجاد یک اکوسیستم مطلوب و حمایت‌کننده توسعه کارآفرینی و موفقیت کارآفرینان شود. بر این مبنا، در این تحقیق هدف، شناسایی عوامل اثرگذار بر توسعه کارآفرینی روستایی با به‌کارگیری روش فراتحلیل و نرم‌افزار CMA3 می‌باشد.
روش پژوهش: جهت انجام این پژوهش کلیه مقالات در بازه زمانی 12 سال اخیر در نشریات کشور، از طریق پایگاه‌های عملی معتبر با استفاده از کلیدواژه‌های مرتبط با عنوان تحقیق، موردبررسی قرارگرفته‌اند و 13 مقاله پژوهشی و 2 پایان‌نامه دانشگاهی که از معیارهای ورودی برخوردار بودند، انتخاب شدند که اطلاعات 11 عامل و 343 متغیر به فراتحلیل وارد شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داده از مجموع متغیرها، 175 متغیر در مطالعات مختلف 50 بار تکرار شده‌اند که 8 مورد (16 درصد) دارای اندازه اثر کمتر از 3/0، 37 موردی (74 درصد) دارای اندازه اثر بین 3/0 تا 5/0 درصد و 5 مورد (10 درصد) دارای اندازه اثر بالاتر از 5/0 بوده‌اند. همچنین در بین عوامل اثرگذار بر توسعه کارآفرینی روستایی، عوامل با اندازه اثر کم و متوسط هرکدام 9 درصد و 82 درصد دارای اندازه اثر زیاد بوده‌اند. لازم به ذکر است که در بین عوامل 11 گانه 7 عامل (فردی، اقتصادی، اجتماعی، محیطی، زیرساختی، آموزشی و نهادی) پرتکرارترین عامل‌ها شناخته شدند. در عامل‌های فردی متغیرهای (حس رقابت‌جویی، شوق و تحمل ابهام)، اقتصادی (تولید و بازاریابی، دسترسی به تسهیلات و حمایت‌های دولتی)، اجتماعی (تعلق مکانی، سازمان‌های مردم‌نهاد و امنیت اقتصادی)، عامل محیطی (دسترسی به زمین و آب و محیط طبیعی مناسب)، زیرساختی (زیرساخت‌های فیزیکی، فضای کسب‌وکار و دسترسی به بازار)، آموزشی (آموزش‌های ترویجی) و در عامل نهادی متغیرهای (نهادسازی، پوشش رسانه‌ای کارآفرینی روستایی و قوانین کارآفرینی)، بیشترین اندازه اثر را به خود اختصاص داده‌اند.
نتیجه‌گیری: مرور مطالعات با رویکرد فراتحلیل بیانگر آن است کارآفرینی روستایی برای شکل‌گیری تحت تأثیر عوامل مختلفی است. در این تحقیق با رویکردی ترکیبی نتایج تحقیقات مختلف، عوامل و متغیرهای اثرگذار بر اساس ضریب اندازه اثر اولویت‌بندی شده‌اند و بر اساس آن مدل کارآفرینی روستایی ترسیم‌شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله توسعه روستایی، توسعه کارآفرینی، فراتحلیل، کارآفرینی روستایی.

عنوان انگلیسی Designing a model of influencing factors on the development of rural entrepreneurship with a meta-analysis approach
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: Entrepreneurship plays a crucial role in job creation, wealth generation, and economic growth, serving as a key driver of community development. However, the emergence of rural entrepreneurship requires the establishment of a supportive ecosystem that fosters entrepreneurial activities. This study aims to identify the factors affecting rural entrepreneurship development through a meta-analysis approach, utilizing CMA3 software.
Method: This study analyzed all relevant research articles published in Iranian academic journals over the past 12 years. Using keyword-based searches in credible scientific databases, 13 research articles and 2 university dissertations met the inclusion criteria. The final meta-analysis incorporated 11 key factors and 343 variables.
Findings: The results indicate that out of all identified variables:
  • 175 variables were repeated at least 50 times in different studies.
  • 8 variables (16%) had a low effect size (<0.3).
  • 37 variables (74%) had a moderate effect size (0.3–0.5).
  • 5 variables (10%) had a high effect size (>0.5).
Among the 11 main influencing factors, 7 factors were the most frequently cited:
  1. Individual Factors (Competitiveness, enthusiasm, and ambiguity tolerance);
  2. Economic Factors (Production & marketing, access to financial support);
  3. Social Factors (Place attachment, NGOs, economic security);
  4. Environmental Factors (Access to land & water, suitable natural conditions);
  5. Infrastructure Factors (Physical infrastructure, business environment, market access);
  6. Educational Factors (Entrepreneurial training);
  7. Institutional Factors (Institution-building, media coverage, entrepreneurship laws).
Conclusions: The meta-analysis approach highlights that rural entrepreneurship is shaped by multiple interrelated factors. This study integrates findings from diverse research to prioritize key influencing factors based on effect size, leading to the development of a comprehensive rural entrepreneurship model.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Rural development, Entrepreneurship development, Metaanalysis, Rural entrepreneurship.

نویسندگان مقاله محمد ظاهری | Mohamad Zaheri
Department of Geography and Rural Planning, Faculty of Planning and Environmental Sciences, Tabriz University, Iran
دانشگاه تبریز

حسین کریم زاده | Hossein Karimzadeh
Department of Geography and Rural Planning, Faculty of Planning and Environmental Sciences, Tabriz University, Iran
دانشگاه تبریز

نبی الله حسینی شه پریان | Nabiollah Hosseini Shahpariyan
Department of Geography and Rural Planning, Faculty of Planning and Environmental Sciences, Tabriz University, Iran.
دانشگاه تبریز


نشانی اینترنتی http://serd.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1456-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات