دستاوردهای حسابداری ارزشی و رفتاری، جلد ۱۱، شماره ۲۱، صفحات ۱-۴۳

عنوان فارسی شناسایی ابعاد و شاخص‌های موثر بر تقلب مدیران در گزارشگری مالی بر مبنای تئوری شش ضلعی تقلب: کاربست فراترکیب
چکیده فارسی مقاله
امروزه اعمال رویه­های موثر برای کنترل بر کارگذاران براساس تئوری نمایندگی ضروری است. با این بیان هدف پژوهش حاضر، شناسایی ابعاد و شاخص­های موثر بر تقلب مدیران در گزارشگری مالی با رویکرد تئوری شش ضلعی تقلب می­باشد. به این ترتیب با بهره­گیری از روش فراترکیب و الگوی سندلواسکی و باروسو که شامل گام­های هفتگانه­ای است، 198 پژوهش منتشر شده در مجلات معتبر داخلی و خارجی را در بازه زمانی 1397 تا 1403 شمسی و 2015 تا 2025 میلادی مورد بررسی قرار داده است. با تحلیل محتوای این پژوهش­ها، کدهای مربوطه و سنجش میزان اهمیت و اولویت هر یک با استفاده از ابزار پرسشنامه و نظر سنجی از 15 نفر از خبرگان و اساتید حرفه­ای و با استفاده از روش آنتروپی شانون تعیین شد. در این پژوهش،  6 مقوله اصلی (انگیزه، فرصت، توانایی، توجیه، تکبر و تبانی)، 19 مقوله فرعی، 38 مفهوم و 158 کد استخراج گردیده است. نتایج تکنیک آنتروپی شانون نشان می­دهد که عامل توجیه (کیفیت موسسات حسابرسی، کاهش کیفیت حسابرسی و تغییر حسابرس برای پنهان کردن تقلب)، توانایی (تحصیلات مدیران و جاگزینی مدیران با مدیران با صلاحیت­تر)، انگیزه (رشد کمتر دارایی‌ها و مالکیت نهادی خرد و عمده)، تکبر (تصاویر مکرر مدیرعامل) و تبانی (حق­الزحمه حسابرس) به ترتیب مهمترین شاخص­های موثر بر تقلب مدیران در گزارشگری مالی هستند. یافته­های این پژوهش مبنای نظری و شواهد صریحی را برای اطلاع‌رسانی به ارزیابی‌های سیاست‌گذاری و بررسی‌های مربوط به ابعاد و شاخص­های موثر بر تقلب مدیران در گزارشگری مالی فراهم می­کند.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تئوری شش ضلعی تقلب، تئوری پنج ضلعی تقلب، گزارشگری مالی متقلبانه، فراترکیب

عنوان انگلیسی Identifying The Dimensions And Indicators Affecting Managers' Fraud In Financial Reporting Based On The Hexagon Theory Of Fraud: A Meta-Synthesis
چکیده انگلیسی مقاله
Today, it is necessary to apply effective procedures to control employees based on agency theory. With this statement, The aim of the present research is to identify the dimensions and indicators affecting managerial fraud in financial reporting based on the hexagonal theory of fraud. Thus, using the meta-synthesis method and the Sandelowski and Barroso model, which includes seven steps, 198 studies published in reputable domestic and foreign journals were examined in the period from 1397 to 1403 AH and from 2015 to 2025 AD. By analyzing the content of these studies, the relevant codes, and measuring the importance and priority of each using a questionnaire and survey of 15 experts and professional professors and using the Shannon entropy method, 6 main categories (pressure, opportunity, ability, justification, arrogance, and collusion), 19 subcategories, 38 concepts, and 158 codes were extracted. The results of the Shannon entropy technique indicate that the justification factor (quality of auditing firms, reduced audit quality, and changing auditors to conceal fraud), ability (education of managers and replacing managers with more qualified ones), motivation (lower asset growth and institutional ownership), arrogance (frequent images of the CEO), and collusion (auditor remuneration) are the most significant indicators affecting managerial fraud in financial reporting. The findings of this research provide a comprehensive theoretical basis and explicit evidence for informing policy evaluations and investigations related to the dimensions and indicators affecting managerial fraud in financial reporting.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Hexagon Theory Of Fraud, Pentagon Theory Of Fraud Fraudulent Financial Reporting, Metasynthesis

نویسندگان مقاله زیبا عبدالهی | ziba abdollahi
Ph.D Student of Accounting, Faculty of Economics and management, Urmia University, Urmia, Iran (z.abdollahi@urmia.ac.ir)
دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران (ziba.abdollahi24@gmail.com)

پرویز پیری | parviz piri
Associate Professor of Accounting, Faculty of Economics and management, Urmia University, Urmia, Iran (corresponded Author)
دانشیار، گروه حسابداری، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول)

حمزه دیدار | hamzeh didar
Associate Professor of Accounting, Faculty of Economics and management, Urmia University, Urmia, Iran (h.didar@urmia.ac.ir)
دانشیار، گروه حسابداری، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران (h.didar@urmia.ac.ir)

علی رحمانی | ali rahmani
Professor of Accounting, Faculty of Social and Economic Sciences, Alzahra University, Tehran, Iran (rahmani@alzahra.ac.ir)
استاد، گروه حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران (rahmani@alzahra.ac.ir)


نشانی اینترنتی http://aapc.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1290-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات