تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، جلد ۲۵، شماره ۷۸، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی ارزیابی آسایش حرارتی در ساختمان‌های آموزشی مطالعه موردی یک مدرسه؛ شهر سبزوار
چکیده فارسی مقاله با هدف ارزیابی شرایط آسایش حرارتی در فضای کلاس‌های درس، مطالعه‌ای میدانی در دبیرستان دخترانه دانش سبزوار انجام گرفت و نظر دانش‌آموزان در مورد احساس حرارتی از شرایط کلاس در دو ساعت مختلف از روز در طول سال تحصیلی 99-1398 برای کلاس‌های مختلف ثبت شد. همزمان مقادیر دما و رطوبت کلاس‌ها نیز توسط دستگاه دیتالاگر برداشت گردید.برای بررسی تفاوت‌ها از آزمونهای آنالیز واریانس و کروسکال والیس استفاده شد. نتایج نشان دادند موقعیت کلاس‌ها از نظر جهت جغرافیایی و طبقات تفاوت معنی‌داری در فراسنج دما وطوبت ایجاد نکرده است در حالی که تفاوت‌های ساعتی در ثبت این پارامترها معنی‌دار بوده است. در کل پاسخ‌های مرتبط با احساس حرارتی سرمایش درصدهای بالاتری را نسبت به حالت گرمایش داشته است (24 % در برابر 12%).احساس حرارتی در ماه‌های مختلف تفاوت‌های معنی‌داری را نشان داده و ماه مهر کمترین درصد فراوانی را در احساس مرتبط با اسایش حرارتی داشته است. در همه ماه‌ها به جز مهر ترجیح حرارتی مورد نظر دانش‌آموزان "گرمایش" بوده است. اگرچه عملکرد سیستم گرمایش مناسب ارزیابی شده اما زمان بهره‌برداری از این سیستم باید با فاصله کمتری نسبت به شروع کلاس‌های صبح انجام گیرد تا از اتلاف بخش قابل توجهی از انرژی جلوگیری شود.
با وجودی که دما و رطوبت داخل کلاس‌ها تفاوت ماهانه معنی‌داری را نشان ندادند اما از نظر احساس حرارتی دانش‌آموزان بین ماه‌های مختلف، تفاوت معنادار آماری وجود داشت لذا احساس حرارتی چیزی فراتر از ویژگی‌های فیزیکی دما و رطوبت است و ضمن تاثیرپذیری از فراسنج های آب و هوایی، به شدت متاثر از ویژگی‌های فردی(جنس، سن، وزن، قد، لباس وسطح فعالیت) نیز می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آسایش حرارتی، ترجیح حرارتی، فراسنج‌های اقلیمی، کلاس درس

عنوان انگلیسی Evaluation of Thermal Comfort in Educational Buildings, Case Study of a school-Sabzevar
چکیده انگلیسی مقاله In order to evaluate the thermal comfort conditions in the classroom, a field study was conducted in Sabzevar. Students' thermal sensations of class conditions were recorded at different hours of the day during the 2009-2010 academic year for different classes. At the same time, the temperature and humidity values of the classes were collected by a Data logger. To examine the differences, ANOVA, and Kruskal-Wallis methods were used. The results showed that the location of the classrooms in terms of geographical direction and building floor did not make a significant difference in the temperature and humidity, while the hourly differences of these parameters were significant.
In general, the responses related to the sensation of cooling had higher percentages than the state of heating (24% vs. 12%).
The thermal sensation in different months showed significant differences and the month of October had the lowest frequency in the feeling related to thermal comfort. In all months, except for October, the students' preferred was "heating". Although the performance of the heating system has been assessed as adequate, the operation time of this system should be done at a shorter distance from the start of morning classes to avoid wasting a significant portion of energy.
Although the temperature and humidity inside the classrooms did not show a significant monthly difference, but in terms of students' thermal sensation between different months, there was a statistically significant difference, therefore, the thermal sensation is something beyond physical characteristics (temperature and humidity) and In addition to being affected by climatic parameters, it is also strongly influenced by individual characteristics (sex, age, weight, height, clothing and activity level).

 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Thermal Comfort, Thermal prefer, Climatic parameters, classroom

نویسندگان مقاله منیره رودسرابی | Monireh Rodsarabi
Hakim Sabzevari University.
دانشگاه حکیم سبزواری

محمد باعقیده | Mohammad Baaghideh
Hakim Sabzevari University.
دانشگاه حکیم سبزواری

علیرضا انتظاری | Alireza Entezari
Hakim Sabzevari University.
دانشگاه حکیم سبزواری

فاطمه میوانه | fatemeh mayvaneh
Hakim Sabzevari University.
دانشگاه حکیم سبزواری


نشانی اینترنتی http://jgs.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-751-9&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده اب و هواشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات