تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، جلد ۲۵، شماره ۷۸، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی برنامه‌ریزی رقابت‌پذیری شهری ازطریق گردشگری به منظور برندسازی شهری (مطالعه موردی شهر کرمانشاه)
چکیده فارسی مقاله
امروزه باتوجه به شرایط جهانی شدن، برندسازی شهرها  باتوجه به  توان‌های گردشگری  از اهمیت بسزایی برخودار است واکثر مناطق بابرنامه‌ریزی در این زمینه سعی درتوسعه اقتصادی ومحرومیت‌زدایی بیشتر بااستفاده از گردشگری می‌باشند دراین پژوهش باتوجه به پتانسیل‌های بالای شهر کرمانشاه در زمینه گردشگری درصدد برنامه‌ریزی راهبردی برندسازی شهری بااستفاده از گردشگری  بودیم  روش پژوهش دراین مطالعه توصیفی-تحلیلی  وهدف آن کاربردی خواهد بود. داده‌ها واطلاعات موردنیاز ازمنابع کتابخانه‌ای وپیمایشی(پرسشنامه ومصاحبه) از متخصصین می‌باشد  تکنیک متاسوات براساس رهیافت داخل به خارج و دیدگاه مبتنی برمنابع است ورقابت‌پذیری شهرها ومناطق را فراهم می‌گند شهر کرمانشاه دارای قابلیت‌های بالایی برای جذب گردشگری به منظور رقابت‌پذیری شهری، منطقه‌ای وجهانی است که یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد دربین قابلیت وتوانایی‌های شهر کرمانشاه وجود بناهای تاریخی وفرهنگی  مانند طاق ‌بستان ،تکیه‌ها ، خانه‌های تاریخی ، موزه ‌هاو.. ، نقش مرکزیت صنایع دستی، تشابهات فرهنگی با افراد ساکن درعراق وترکیه، فرهنگ، اعتقادات وآداب ورسوم به عنوان پتانسیل‌های گردشگری کرمانشاه دارای چهار ویژگی(VIRO)  هستند ودرواقع این ویژگی بیشترین میزان تناسب راهبردی بامتغیرهای کلان موثر بر جذب گردشگرورقابت‌پذیری شهری ازطریق گردشگری درشهر کرمانشاه هستند. دربین متغیرهای کلان تاثیرگذار پاندمی کرونا، وجود تحریم‌ها علیه ایران، تغییرات آب وهوایی وبلایای طبیعی وکمبود اعتبارات دارای بیشترین میزان تأثیربررقابت‌پذیری شهری کرمانشاه هستند باتوجه به منابع ومتغیرهای کلان تاثیرگذار نقشه تناسب راهبردی ترسیم شد وراهکارهای مناسب ارائه گردید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله برنامه‌ریزی راهبردی، رقابت‌پذیری شهری، گردشگری،برندسازی شهری، کرمانشاه

عنوان انگلیسی Urban competitiveness planning with emphasis on tourism for urban branding (Case study: Kermanshah city)
چکیده انگلیسی مقاله Today, due to the conditions of globalization, branding of cities is very important due to the tourism potential and most areas with planning in this area try to further economic development and deprivation through tourism. In this study, the research strategy is deductive and its purpose will be practical. The required data and information are from library resources and survey (questionnaire and interview) of experts. The meta-swat technique is based on an inside-out approach and a resource-based perspective and provides competitiveness to cities and regions. The city of Kermanshah has high capabilities to attract tourism in order to be urban, regional and global competitiveness. The findings of this study show that among the capabilities and capabilities of Kermanshah, the existence of historical and cultural monuments such as, Taq-e Bostan, pillars, historic houses, museums, etc., the role of the center of handicrafts, cultural similarities with people living in Iraq and Turkey, culture, Beliefs and customs as tourism potentials of Kermanshah have four characteristics (VIRO) and in fact, this feature is the most strategic fit with macro variables affecting tourist attraction and urban competitiveness through tourism in the city of Kermanshah. Among the major influential variables of the Corona pandemic, the existence of sanctions against Iran, climate change and natural disasters and lack of funding, have the greatest impact on the urban competitiveness of Kermanshah. According to the sources and macro variables, a strategic fit map was drawn and appropriate solutions were provided.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله strategic planning,Urban competitiveness,tourism , urban branding ,Kermanshah

نویسندگان مقاله فرانک بهدوست | Faranak Behdost


کرامت اله زیاری | Keramatollah Ziari
Faculty of Geography, University of Tehran
دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران

حسین حاتمی‌نژاد | Hossein Hataminejad
Faculty of Geography, University of Tehran
دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران

حسنعلی فرجی سبکبار | Hassan Ali Faraji sabokbar
Faculty of Geography, University of Tehran
دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران


نشانی اینترنتی http://jgs.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4544-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده برنامه ریزی توریسم
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات