تعامل انسان و اطلاعات، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۲۱۲۱۷-۲۱۲۱۸

عنوان فارسی پیشنهاد چارچوبی مفهومی برای زیبایی‌شناسی تصاویر در وب با رویکرد فراترکیب و رتبه‌بندی مولفه‌های شناسایی‌شده
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف. زیبایی در حوزه هنر بسیار کاربرد دارد، اما وقتی وارد حوزه تعامل انسان و کامپیوتر می‌شود نام «زیبایی‌شناسی محاسباتی» به خود می‌گیرد. شناخت ابعاد زیبایی شناسی می‌تواند به طراحان وب کمک کند رابط کاربری بهتری برای کاربران طراحی کنند. پژوهش حاضر قصد دارد مولفه‌های زیبایی‌شناسی تصاویر دیجیتالی در محیط وب را شناسایی، رتبه‌بندی و یک چارچوب مفهومی پیشنهاد نماید.
روش تحقیق: پژوهش حاضر با روش فراترکیب انجام شده است. اسناد بازیابی شده از 6 پایگاه گنج ایرانداک، جهاد دانشگاهی، پایگاه استنادی جهان اسلام، گوگل اسکولار، امرالد و وب‌آف‌ساینس، با جستجوی هدفمند کلیدواژه‌ای و رویکرد نظام‌مند مشتمل بر 1278 سند، بازیابی و تحلیل شدند. تعداد 54 سند با رویکرد PRISMA انتخاب و وارد مطالعه شدند. ضریب اهمیت کدهای شناسایی شده با روش تحلیل محتوای کیفی شانون محاسبه شد. از نرم‌افزار EndNote برای مطالعه دقیق اسناد استفاده شد.
یافته‌ها: ابتدا چارچوب مفهومی پایه بر اساس نظریات زیباشناختی کانت و برلین و لایبنیتس و آدورنو و بیرکهوف و هوسرل به انضمام 15 سند به زبان انگلیسی، حاوی 2 مقوله و 4 مفهوم و 22 کد زیباشناسی، ترسیم شد. سپس با انجام فراترکیب، چارچوب مذکور به 2 مقوله و 4 مفهوم و 32 کد ارتقا یافت. بر اساس فرمول شانون، دو کد «تقارن» و «عدم پیچیدگی» در مقوله زیباشناسی عینی و دو کد «ترکیب رنگ جذاب» و «پیچیدگی متوسط» در مقوله زیباشناسی ذهنی دارای بیشترین ضریب اهمیت شناسایی شدند.
نتیجه‌گیری: توجه به کدهای زیبایی‌شناسی ذهنی در کنار زیباشناسی عینی به صورت توامان اهمیت دارد. تحقیق حاضر بر همکاری علمی دو گروه متخصصان علوم کامپیوتر و علوم انسانی در راستای ادراک دقیق زیباشناسی و تعامل بهتر میان انسان و رایانه تاکید دارد. چارچوب مفهومی پیشنهادی، نخستین در سطح ملی(ایران) و بین‌المللی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله زیبایی‌شناسی محاسباتی، تعامل انسان و رایانه، پیچیدگی بصری، ادراک زیباشناسی، بینایی ماشین

عنوان انگلیسی Proposing a conceptual framework for the aesthetics of images on the web: Meta-synthesis and ranking components identified
چکیده انگلیسی مقاله
Purpose: Beauty is widely used in the field of art, but when it enters the field of human-computer interaction, it takes the name of "computational aesthetics". Knowing the dimensions of aesthetics can help web designers to design a better user interface for users. The current research aims to identify, rank, and propose a conceptual framework for the aesthetic components of digital images on the web.
Methodology: The present research was carried out with the meta-synthesis method. The documents retrieved from 6 treasure databases, IRANDOC, ISC, SID, Google-Scholar, Emerald, and Web of Science, were retrieved and analyzed with a targeted keyword search and a systematic approach, including 1278 documents. The number of 54 documents were selected and included in the study with the PRISMA approach. The importance coefficient of the identified codes was calculated by Shannon's qualitative content analysis method. EndNote software was used to store and read documents carefully.
Findings: First, the basic conceptual framework was drawn based on the aesthetic theories of Kant, Berlyne, Leibniz, Adorno, Birkhoff, and Husserl, along with 15 documents in English, containing 2 categories, 4 concepts, and 22 aesthetic codes. Then, by performing meta-synthesis, the mentioned framework was upgraded to 2 categories, 4 concepts, and 32 codes. According to Shannon's formula, the two codes "symmetry" and "non-complexity" in the category of objective aesthetics and the two codes "attractive color combination" and "moderate complexity" in the category of subjective aesthetics were identified as having the highest "coefficient of importance".
Conclusion: It is equally important to pay attention to the codes of subjective aesthetics along with objective aesthetics. The current research emphasizes the scientific cooperation of two groups of experts in computer science and humanities to accurately perceive aesthetics and better interaction between humans and computers. The proposed conceptual framework is the first at the national (Iran) and international levels.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Computational Aesthetics, Human-Computer Interaction, Visual Complexity, Aesthetic Perception, Computer Vision

نویسندگان مقاله مریم طاوسی | Maryam Tavosi
Kharazmi University
دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

نادر نقشینه | Nader Naghshineh
University of Tehran
دانشگاه تهران، تهران، ایران

محمد زره‌ساز | Mohammad Zerehsaz
Kharazmi University
دانشگاه خوارزمی

سیامک محبوب | Siamak Mahboub
National Library and Archives of Iran
سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران


نشانی اینترنتی http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-786-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات