تعامل انسان و اطلاعات، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی ارزشیابی نظام آموزش الکترونیکی دانشگاه خوارزمی مبتنی بر مدل مفهومی HELAM
چکیده فارسی مقاله هدف: کلاس­های مجازی، مدارس مجازی، مدارس هوشمند و دانشگاه مجازی، و به­طورکلی آموزش الکترونیکی، از ظرفیت­ها و قابلیت­های قابل اتکا برای توسعه مهارت­های تحصیلی محسوب می­شود. هدف این مطالعه ارزشیابی برنامه آموزش الکترونیکی دانشگاه خوارزمی با استفاده از مدل مفهومی هلام است.
روش: پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازلحاظ روش توصیفی، پیمایشی است. همچنین برای جمع­آوری داده­ها از روش کمی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش، دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه خوارزمی بود. حجم نمونه تعداد 536 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه خوارزمی و روش نمونه­گیری، تصادفی طبقه­بندی­شده بود. برای گردآوری داده­ها از پرسش­نامه محقق­ساخته استانداردشده استفاده شد. در واقع، ساختار اصلی پرسشنامه همان پرسشنامه مبتنی­بر مدل HELAM به­علاوه عامل «رضایت کلی» است که از متون تخصصی و ادبیات پژوهش مربوطه برای اصلاح و ترجمه آن کمک گرفته شد. به­منظور تجزیه­وتحلیل داده­ها از آزمون­های آماری مختلف ازجمله t تک­متغیره و تحلیل واریانس یک­طرفه در نرم­افزار SPSS و از تحلیل عاملی تأییدی در نرم­افزار R استفاده شد.
یافته­ها: نتایج نشان داد که وضعیت برنامه آموزش الکترونیکی دانشگاه خوارزمی با استفاده از مدل مفهومی هلام و هر 7 بعد آن (نگرش دانشجویی، نگرش اساتید، کیفیت سیستم، کیفیت محتوا، کیفیت خدمات، مسائل حمایتی و رضایت کلی)، با بیش از 99% اطمینان مقداری فراتر از میانگین جامعه دارد. علاوه­براین، بعد مسائل حمایتی تفاوت معناداری با دیگر ابعاد دارد، سپس کیفیت محتوا و کیفیت خدمات نزدیک به یکدیگر و دورتر از سایر زیرمقیاس‌ها هستند، و نهایتاً ابعاد کیفیت سیستم، نگرش اساتید، رضایت کلی و نگرش دانشجویی نیز دارای پایین‌ترین میانگین رتبه هستند.
نتیجه ­گیری: مدیران و کارشناسان مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه خوارزمی باید اقداماتی را درجهت بهبود ابعاد کیفیت سیستم، نگرش اساتید، رضایت کلی و نگرش دانشجویی انجام دهند تا عملکرد آن­ها نیز به­موازات مسائل حمایتی ارتقا یابد.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزشیابی، آموزش الکترونیکی، دانشگاه خوارزمی، پژوهش کمی، مدل مفهومی HELAM

عنوان انگلیسی Evaluating the E-Learning system of Kharazmi University using the HELAM Conceptual Model
چکیده انگلیسی مقاله Purpose: Institutions such as virtual classes, schools, and universities are essential tools for enhancing academic skills. This study aims to investigate the effectiveness of Kharazmi University's e-learning program by applying the HELAM conceptual model as a framework for evaluation.
Research method: This study employed a survey research design. The target population consisted of graduate students at Kharazmi University, from which a random sample of 536 postgraduate students was selected using stratified random sampling method. A researcher-made questionnaire, based on the HELAM model and supplemented with an "overall satisfaction" factor, was used to collect data. The questionnaire was refined and translated using specialized texts and relevant research literature. Data analysis was conducted using various statistical tests, including one-sample t test and one-way analysis of variance (ANOVA) in SPSS software, as well as confirmatory factor analysis in R software.
Findings: The findings revealed that Kharazmi University's e-learning program, as evaluated using the HELAM conceptual model, exceeded the societal average in all seven dimensions with a high degree of confidence (>99%). Notably, the support issues dimension stood out as significantly different from the others. The dimensions of content quality and service quality were found to be closely related, yet distinct from the other subscales. Finally, the dimensions of system quality, professors' attitude, overall satisfaction, and student attitude had the lowest average rankings
Conclusion: To further enhance the e-learning program, the managers and experts at Kharazmi University's Information and Communication Technology Center should focus on improving the system quality, professors' attitude, overall satisfaction, and student attitude dimensions. By doing so, they can elevate the performance of these areas to match the already strong support issues dimension, ultimately leading to a more comprehensive and effective e-learning experience.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Evaluation, E-learning, Kharazmi University, Quantitative research, HELAM conceptual model

نویسندگان مقاله نیوشا باقری | Niusha Bagheri
Kharazmi University
دانشگاه خوارزمی

مرجان کیان | Margan Kian
Kharazmi University
دانشگاه خوارزمی

مسعود گرامی پور | Masoud Gramipour
Kharazmi University
دانشگاه خوارزمی

علی عظیمی | Ali Ali Azimi
Kharazmi University
دانشگاه خوارزمی

یوسف مهدوی نسب | Youssef Mahdavi Nesab
Kharazmi University
دانشگاه خوارزمی


نشانی اینترنتی http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1019-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات