تعامل انسان و اطلاعات، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی طراحی برنامه درسی دیجیتال در محیط کار مبتنی بر مولفه‌های هوش مصنوعی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: تحولات دیجیتال وظهور هوش مصنوعی درعرصه آموزش ویادگیری به‌ویژه در زمینه آموزش مدیران و منابع انسانی نیازمند تغییرات اساسی و نوآوری در رویکردهای آموزشی است. در همین راستا هدف پژوهش حاضر طراحی برنامه درسی دیجیتال در محیط کار مبتنی بر مولفه‌های هوش مصنوعی بود.
روش: پژوهش حاضر بر اساس هدف، کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری داده­ها، طرح کیفی است.از میان روش­های مختلف کیفی، از روش نظریه­داده بنیاد با رویکرد سازنده گرایی شارماز استفاده شد. جامعه پژوهش حاضر، کلیه متخصصان حوزه برنامه درسی، فناوری آموزشی، تکنولوژی آموزشی و هوش مصنوعی هستند و اطلاع رسان‌ها شامل 23 نفر از متخصصان بودند. به منظور گردآوری اطلاعات، از مصاحبه نیمه ساختاریافته، مشاهده و مطالعه اسناد و مدارک استفاده گردید. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات در این پژوهش، از روش سه مرحله‌ای سوزان فریز شامل توجه، جمع آوری و تفکر به کمک نرم افزار اطلس تی آی7 انجام شد.
یافته ها: الگوی برنامه درسی فازی شامل برنامه درسی فاز1 (یادگیری مبتنی بر الگوی مشخص، طبقه بندی و سازماندهی محتوا، یادگیری خطی، یادگیری تحت نظارت بیرونی، یادگیری تقویتی و ادراک متقابل زبان)، برنامه درسی فاز2 (دانش ترکیبی در یادگیری، بهینه سازی یادگیری، یادگیری از داده های ناقص، یادگیری مبتنی بر استدلال، پیش بینی روند یادگیری و مواجه با مسائل یادگیری) و برنامه درسی فاز 3 (مواجه با مسائل غیرخطی، یادگیری عمیق، یادگیری بدون نظارت، خبرگی در یادگیری، تشابه یابی معنایی، یادگیری خودراهبر و انعطاف پذیری در یادگیری) بود.
نتیجه گیری: این الگو بر پایه منطق فازی هوش مصنوعی طراحی شده است ومی‌تواند به بهبود اثربخشی برنامه درسی دیجیتال در محیط کار کمک کند. بر اساس مطالعات پیشینه، هیچ پژوهشی به این صورت یافت نشد که بتواند برنامه درسی دیجیتال در محیط کار رابه این نحو سازماندهی کرده  و بنابراین، یافته‌های پژوهش حاضر و خروجی نهایی، کاملا منحصر به فرد بوده است.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله الگوی برنامه درسی، برنامه درسی دیجیتال، برنامه درسی محیط کار، برنامه درسی فازی، هوش مصنوعی.

عنوان انگلیسی Designing a Workplace Digital Curriculum Based on Artificial Intelligence Components
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Digital developments and the emergence of artificial intelligence in the field of education and learning, especially in the field of training managers and human resources, require fundamental changes and innovation in educational approaches. In this regard, the aim of the current research was to Designing a Workplace Digital Curriculum Based on Artificial Intelligence Components
Method: Based on the purpose, the present research is applied, and in terms of data collection, it is a qualitative design. Among the various qualitative methods, the grounded theory method of the foundation was used with the constructivist approach of Charmaz. The current research community is all specialists in the field of curriculum, educational technology, educational technology and artificial intelligence, and the samples included 23 specialists. In order to collect information, semi-structured interview, observation and study of documents were used. In order to analyze the data in this research, the three-step method of Susanne Friese including noticing, collecting and thinking was done with the help of Atlas t.i software.
Findings: phase curriculum model includes phase1 curriculum (learning based on specific pattern, classification and organization of content, linear learning, learning under external supervision, reinforcement learning and mutual understanding of language), phase2 curriculum (combined knowledge in learning, optimal building learning, learning from incomplete data, reasoning-based learning, predicting the learning process and facing learning problems) and phase3 curriculum (facing non-linear problems, deep learning, unsupervised learning, expertise in learning, semantic parallelism, self-directed learning and flexibility in learning).
Conclusion: This model is designed based on the phase logic of artificial intelligence and can help to improve the effectiveness of the digital workplace curriculum. Based on the background studies, no research was found that could organize the digital workplace curriculum in this way, and therefore, the findings of the current research and the final output were completely unique.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Curriculum model, digital curriculum, workplace curriculum, phase curriculum, artificial intelligence.

نویسندگان مقاله فرهاد فتحی | Farhad Fathi
Shahid Beheshti University
دانشگاه شهید بهشتی

کورش فتحی واجارگاه | Kourosh Fathi Vagargah
Shahid Beheshti University
دانشگاه شهید بهشتی

اسماعیل جعفری | Esmaeil Jafari
Shahid Beheshti University
دانشگاه شهید بهشتی

مجتبی وحیدی اصل | Mojtaba Vahidi Asl
Shahid Beheshti University
دانشگاه شهید بهشتی


نشانی اینترنتی http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1029-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات