تعامل انسان و اطلاعات، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی طراحی الگوی سواد مدیریت داده‌های پژوهشی اعضای هیئت علمی رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه‌های دولتی ایران (وابسته به وزارت علوم)
چکیده فارسی مقاله نظر به پژوهش­هایی که درباره سواد مدیریت داده­های پژوهشی انجام گرفته است، هدف از این پژوهش، ارائه الگوی سواد مدیریت داده­های پژوهشی اعضای هیئت علمی رشته­های علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه­های دولتی ایران (وابسته به وزارت علوم) است. این پژوهش با رویکرد کمی و روش پیمایشی و با هدف تأیید و اعتباریابی ابزار ساخته شده با استفاده از مدل پیشنهادی پژوهش انجام گرفته است. جامعه آماری شامل 360 نفر از اعضای هیئت علمی گروه علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه­های دولتی کشور که از طریق روش نمونه گیری خوشه­ای انتخاب شدند، پرسشنامه تکملیل و برای تحلیل داده­ها از روش آماری توصیفی (میانگین، انحراف معیار، جدول توزیع فراوانی) و آمار استنباطی (مدل سازی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی اکتشافی) و نرم افزارهای SPSS و Smart Pls استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که مولفه­های ذینفعان، خدمات، سیاست، انواع سواد، چرخه حیات داده و مسائل مالی در سواد مدیریت داده­های پژوهشی تأثیر مثبتی دارد و با مدیریت داده­های پژوهشی تحقیقات می­توان زندگی پژوهشی را آسان­تر کرد.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدیریت داده‌های پژوهشی، سواد اطلاعاتی، مدیریت داده، سواد مدیریت داده‌های پژوهشی

عنوان انگلیسی Designing a model of research data management literacy for faculty members of humanities and social sciences in Iran's state universities (affiliated to the Ministry of Science)
چکیده انگلیسی مقاله According to the researches that have been carried out about research data management literacy, the purpose of this research is to provide a model of research data management literacy for faculty members of humanities and social sciences in Iran's public universities (affiliated to the Ministry of Science ) is This research has been conducted with a quantitative approach and survey method with the aim of verifying and validating the tool built using the proposed research model. The statistical population includes 360 faculty members of the Department of Humanities and Social Sciences of the country's state universities who were selected through cluster sampling, completed questionnaires and descriptive statistical methods for data analysis (mean, standard deviation, table frequency distribution) and inferential statistics (structural equation modeling and exploratory factor analysis) and SPSS and Smart Pls software have been used. The results of the research indicate that the components of beneficiaries, services, policy, types of literacy, data life cycle and financial issues have a positive effect on the literacy of research data management, and with the management of research data, research life can be made easier
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Research data management, information literacy, data management, research data management literacy

نویسندگان مقاله مژگان عروجی | mozhgan oroji
Ph.D. Student in Knowledge and Information Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

نجلا حریری | nadjla hariri
Professor of Knowledge and Information Science, Department of Communication and Knowledge Sciences, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
استاد گروه علوم ارتباطات و دانش شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

فهیمه باب الحوائجی | fahimeh babalhavaeji
Associate Professor of Knowledge and Information Science, Department of Communication and Knowledge Sciences, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
دانشیار علم اطلاعات و دانش شناسی، گروه علوم ارتباطات و دانش شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1035-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات