|
|
دراسات فی السردانیه العربیه، جلد ۶، شماره ۳، صفحات ۰-۰
|
|
|
| عنوان فارسی |
تحلیل قصه «السلطانُ لیوم واحد» لیعقوب الشارونی فی ضوء نظریه التفکیرالنقدی لـ«ماثیو لیبمان» |
|
| چکیده فارسی مقاله |
إن نقدَ و دراسه قصص الأطفال، أحدثَ تغییراً هائلاً فی کتابه ونقد وتقییم القصص والانجازات فی حقل أدب الأطفال باعتبارها أساساً لبناء الفکر الإنسانی والمستوی الفکری فی المراحل اللاحقه من الحیاه. من أهم هذه النظریات فی نقد القصص هو منهج التفکیر النقدی لماثیو لیبمان. فی مجال النقد الأدبی یمکن استخدام هذه النظریه لفحص وتحلیل الأعمال فی مجال أدب الأطفال وتمییز الأعمال التی فیها الکثیر من التأهیل النقدی عن الأعمال الضعیفه فی هذا الصدد. فی هذه المقاله سیتم تحلیل قصهٍ لیعقوب الشارونی، الکاتب المصری ذائعالصیت، فی مجال أدب الأطفال. عنوان القصه «السلطان یوم واحد» وهنا نرمی إلی تحلیل القصه من حیث تکرار وتطبیق مکونات التفکیر النقدی حسب نظریه «ماثیو لیبمان». من الواضح بغضّ النظرِ عن عدد أعمال الأطفال التی تستخدم هذه المکونات من الناحیه الفنیه یمکن التوصیه باستخدامها المتکرر من قبل الأطفال فی حیاتهم الیومیه. تخلّصت النتیجه أن یعقوب الشارونی لمیستخدم الترتیب والنمط المحدد لنظریه التفکیر النقدی فی قصته واعیاً؛ اذاً هذه المکونات تتزاید أحیاناً وتنقص أحیاناً أخری بحسب أسلوبه الشخصی وعملیه القصه. بین المکونات الخمسه عشر التی ناقشها لیبمان فی نظریته، یتم استخدام تسعه مکوّنات فی القصه، وبالنسبه لبعضها هناک أکثر من نموذج. من هذا المنطلق تعتبر القصه فعاله وموثوقه فی تعلیم التفکیر النقدی لدی الأطفال. تجدر الإشاره إلی أن المنهج المستخدم فی هذا البحث هو المنهج الوصفی التحلیلی. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
قصص الأطفال،لیبمان،تعلیم التفکیر النقدی،یعقوب الشارونی،الأدب العربی المعاصر. |
|
| عنوان انگلیسی |
Analysis of the story “The Sultan for a Day” by Yaqoub Al-Sharouni in light of Matthew Lipman’s theory of teaching critical thinking |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
Criticizing and studying children's stories has brought about a tremendous change in the writing, criticism, and evaluation of stories and achievements in the field of children's literature as a basis for building human thought and the intellectual level in the later stages of life. One of the most important of these theories in criticizing stories is Matthew Lipman's critical thinking approach. In the field of literary criticism, this theory can be used to examine and analyze works in the field of children's literature and distinguish works that have a lot of critical qualifications from works that are weak in this regard. In this article, a story by Yaqoub Al-Sharouni, a well-known Egyptian writer, will be analyzed in the field of children’s literature. The title of the story is “The Sultan, One Day,” and here we aim to analyze the story in terms of repetition and application of the components of critical thinking according to Matthew Lipman’s theory. It is clear that no matter how many children's works technically use these components, they can be recommended for frequent use by children in their daily lives. The conclusion was that Yaqoub Al-Sharouni did not consciously use the specific order and pattern of the theory of critical thinking in his story. So these components sometimes increase and sometimes decrease depending on his personal style and the story process. Of the fifteen components discussed by Lippmann in his theory, nine are used in a story, and for some of them there is more than one model. From this standpoint, the story is considered effective and reliable in teaching children critical thinking. It should be noted that the method used in this research is the descriptive and analytical method. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Children&apos,s stories,Lipman,teaching critical thinking,Yacoub Al-Sharouni,contemporary Arabic literature. |
|
| نویسندگان مقاله |
محمد طاهر پاشاخانی | محمد طاهر پاشاخانی ظالب الدکتوراه طالب الدکتوراه
اردشیر صدرالدینی | اردشیر صدر الدینی استادیار - دانشگاه مهاباد
مصطفی یگانی | مصطفی یگانی مهاباد - استادیار زبان و ادبیات عربی
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://san.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-446-1&slc_lang=ar&sid=1 |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
ar |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
بحثیه |
| نوع مقاله منتشر شده |
بحثیه |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|