پژوهش‌های تربیتی، جلد ۱۴، شماره ۴۸، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مروری بر پژوهش‌های تاریخی برنامه‌درسی: مرور سیستماتیک
چکیده فارسی مقاله
چکیده
هدف پژوهش حاضر مروری بر مطالعات انجام شده در حوزۀ تاریخی برنامه درسی ایران از سال 1372 تا 1400 است. جست‌وجوی مقالات در پایگاه‌های اطلاعاتی معتبر داخلی مجلات تخصصی نور (نورمگز)، مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، بانک اطلاعات نشریات کشور (مگیران) و پرتال جامع علوم انسانی انجام پذیرفت. کلیدواژه‌های جست‌وجوی عبارت بودند از: تاریخ برنامه درسی، ابعاد تاریخی برنامه درسی، برنامه درسی تاریخی. مقالات چاپ‌شده در فصلنامه‌های علمی و پژوهشی معتبر داخلی مورد تأیید وزارت علوم مورد بررسی قرار گرفتند. ارزیابی کیفی مقالات با استفاده از چک‌لیست صورت گرفت. در این مرور 40 مقاله شناسایی شد که بعد از بررسی عناوین، در نظر گرفتن معیارهای ورود و خروج و بررسی کامل مقالات، درنهایت 15 مقاله وارد مطالعه شد. پژوهش‌های حوزۀ تاریخی برنامه درسی در ایران به دو دستۀ «پژوهش‌های سنتی تاریخی برنامه درسی» و «پژوهش‌های نوگرای تاریخی برنامه درسی» تقسیم‌بندی گردید. پژوهش‌های سنتی تاریخی برنامه درسی، بیشتر به روند شکل‌گیری عناصر مختلف برنامه درسی با روش روایتی و نگرش قدیمی پرداخته‌اند. پژوهش‌های نوگرای تاریخی برنامه درسی، با روش تاریخی نو و با استفاده از تحلیل و انتقاد، موضوع را بررسی کرده‌اند. ضمن بیان مطالعات هر دسته از پژوهش‌ها، توصیه می‌شود برای اقدام به پژوهش‌های نظام‌مند درزمینۀ وقایع تاریخی برنامه درسی، فصلنامه تاریخ برنامه درسی راهاندازی شود؛ همچنین با توجه به تعداد معدود مطالعات تاریخی برنامه درسی در ایران، توجه بیشتر به مطالعات این حوزه ضرورت دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کلمات کلیدی، برنامه‌درسی، پژوهش تاریخی، مرور سیستماتیک

عنوان انگلیسی A Review of Historical Studies on the Curriculum: A Systematic Review
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract
This study aims to review the historical studies of curriculum planning in Iran from 1993 to 2021. For this purpose, reputable domestic academic databases (e.g., Noor Mags, Scientific Information Database (SID), Magiran, and the Comprehensive Portal of Human Sciences) were searched by using certain keywords, such as "curriculum history," "dimensions of curriculum history," and "historical curriculum". The search attempt was made to find the papers published in accredited domestic scholarly and research journals approved by the I.R. Iran’s Ministry of Science, Research, and Technology. A validated checklist was then used for the qualitative assessment of the papers. Curriculum history research is an emerging field of study, and no unified theoretical framework has yet been proposed to encompass all dimensions. In this review, 40 papers were identified initially through database searches and screened by examining their titles and abstracts concerning the inclusion and exclusion criteria. After a full-text review, 15 studies were ultimately included in the analysis. The research in the field of curriculum history in Iran was categorized into two groups: traditional and modern historical curriculum studies. Traditional historical curriculum studies mainly focused on narrating the developmental process of various curriculum elements from a conventional perspective. However, modern historical curriculum studies examined curriculum history from innovative viewpoints through emerging historical methodologies, analysis, and critique in their research. In addition to discussing studies representing each category, the review concludes by emphasizing the need to establish a dedicated journal for curriculum history to facilitate systematic research in this emerging field. Furthermore, given the limited number of historical curriculum studies conducted in Iran, greater scholarly attention should be paid to research in this area.

 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, curriculum, historical study, systematic review

نویسندگان مقاله وحید احمدی | Vahid Ahmadi
دانشگاه اصفهان

راضیه حاجیان | Raziyeh Hajian
دانشگاه اصفهان

سعیده صالحی | Saeedeh Salehi
دانشگاه اصفهان


نشانی اینترنتی http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3508-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده برنامه ریزی درسی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات