|
تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، جلد ۲۵، شماره ۷۷، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تحلیل جذابیت مقاصد گردشگری شهر تهران |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر افزایش جذابیت مقاصد گردشگری در شهر تهران میباشد. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و روش انجام آن توصیفی- تحلیلی است. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه و مصاحبه میباشد. جامعه آماری پژوهش، شامل کارشناسان و متخصصان حوزه گردشگری میباشد که با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونهگیری تصادفی ساده، 210 کارشناس حوزه گردشگری به عنوان نمونه انتخاب گردید. برای تحلیل دادهها از آزمونهای توصیفی و آزمون رگرسیون لجستیک استفاده شد. نتایج پژوهش گویای آن است که از بین 210 فعال در حوزه گردشگری شهر تهران، 91 نفر، معادل 43/3 درصد باور داشتند که جذابیت مقاصد گردشگری شهر تهران در سطح بالا، 29 درصد باور داشتند که سطح جذابیت در سطح مناسب و تنها 27 درصد معتقد بودند که سطح جذابیت مقاصد گردشگری شهر تهران در سطح پایینی قرار دارد. نتایج در زمینه عوامل موثر بر افزایش جذابیت مقاصد با توجه به توسعه گردشگری نیز نشان داد که از بین 4 عامل در نظر گرفته شده، به ترتیب عوامل 1) فرصتهای تجاری نوآورانه با ضریب تاثیر (0/613)، 2) دارایی های طبیعی/ فرهنگی و تاریخی شهر با ضریب تاثیر (0/577)، 3) توسعه زیرساختهای گردشگری با ضریب تاثیر (0/497) و 4) عامل توسعه شهری با ضریب تاثیر (0/473) بیشترین اثرات را بر افزایش جذابیت مقاصد با توجه به توسعه گردشگری در شهر تهران داشتهاند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
گردشگری شهری، مقااصد گردشگری، رگرسیون لجستیک، تهران. |
|
عنوان انگلیسی |
Analysis of the attractiveness of tourist destinations in Tehran |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The purpose of this study was to investigate the factors affecting the increase in attractiveness of tourism purposes in Tehran. The present research is descriptive-analytical in terms of purpose and method. The data collection tool is a question and interview. The statistical population of the study includes experts and experts in the field of tourism, which was selected using Cochran formula and simple random sampling method, 210 tourism experts were selected as samples. Descriptive tests and logistic regression test were used to analyze the data. The results of this study indicate that from 210 active in Tourism in Tehran, 91 people believed in 43.3%, with attractiveness of tourist destinations in Tehran at high level, 29% believed that the level of charm at the appropriate level and only 27% He believed that the attractiveness of tourist destinations in Tehran is at a low level. The results in the field of effective factors on increasing the attractiveness of intentions due to tourism development also showed that among the four factors intended, respectively, factors of 1) innovative business opportunities with impact coefficients (613/0), 2) assets Natural / cultural and historical city with a coefficient of impact (0.577), 3) Development of tourism infrastructure with an impact coefficient (0.497) and 4) urban development agent with an impact coefficient (0.473) had the most effects on increasing attractiveness Due to tourism development in Tehran. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Urban tourism, tourist destinations, logistic regression, Tehran. |
|
نویسندگان مقاله |
سید کمیل صالحی | seyed komeil salehi Ph.D. in Urban planinig, University of Science and Technology, Tehran, Iran دکتری شهرسازی دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران
حبیبه نبی زاده | Habibeh Nabizadeh Master of Urban Development, Campus Unit, Islamic Azad University, Campus, Iran دانشجوی کارشناسی ارشد شهرسازی، واحد پردیس، دانشگاه آزاد اسلامی، پردیس، ایران
امینه انجم شعاع | amineh anjem shoa Department of Architecture, Kerman Unit, Islamic Azad University, Kerman, Iran. گروه معماری، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jgs.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4674-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
برنامه ریزی توریسم |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|