پژوهش‌های تربیتی، جلد ۱۳، شماره ۴۷، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی اثربخشی استفاده از نگاشت های مفهومی بر مهارت دانشجویان در گفتار به زبان انگلیسی
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر با استفاده از روش شبه آزمایشی بررسی امکان به کارگیری نگاشت مفهومی به‌ عنوان ابزار تدریس مهارت گفتار زبان انگلیسی بود. جامعه آماری پژوهش شامل 119 فراگیر زبان انگلیسی بودند که از این میان با استفاده از نمونه گیری در دسترس تعداد 30 دانشجوی پسر و 30 دانشجوی دختر در سطح متوسط و پیشرفته زبان انگلیسی پس از دریافت آزمون مقدماتی تعیین سطح کمبریج به عنوان پیش آزمون سنجش انتخاب شدند. نگاشت مفهومی برای گروه آزمایش در مرحله پیش گفتار و با هدف ساماندهی مفاهیم و خط فکری شرکت کنندگان اعمال شد در حالی که در گروه کنترل همه مراحل تدریس به شیوه سنتی انجام پذیرفت. تجزیه و تحلیل داده‌های به‌دست‌آمده با استفاده از آزمون کوواریانس نشان داد که استفاده از نگاشت مفهومی در جهت توسعه مهارت های گفتاری دانشجویان موثر است زیرا زبان آموزان را برای منابع واژگانی و ایده های مرتبط با موضوعات گفتاری آماده می کند. . همچنین بررسی داده ها نشان می دهد که تفاوت معناداری بین گروه های پسر و دختر در ساخت و استفاده از نگاشت های مفهومی وجود ندارد. این یافته ها  نشان میدهد که معلمان زبان انگلیسی ممکن است نیاز داشته باشند که تأثیر مثبت نگاشت های مفهومی بر بهبود مهارت گفتاری زبان آموزان زبان انگلیسی را در نظر بگیرند و فرصتها ی بیشتر ی بر ای تعامل برای آنها فراهم کنند.
 
[1] Concept maps

 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانشجویان زبان انگلیسی، مهارت صحبت کردن، نگاشت های مفهومی

عنوان انگلیسی Investigating the effectiveness of using conceptual maps on students' speaking skills in English
چکیده انگلیسی مقاله The present study used a quasi-experimental design in an attempt to evaluate the possibility of using concept mapping as a tool for teaching English speaking skills. In addition, the effect of gender on students' performance in using concept mapping in class was investigated. The participants in this study were 30 male students and 30 female students at the intermediate and advanced levels of English, who were selected from among 119 students who took the preliminary English test by Cambridge to determine students’ level of proficiency as a pre-test. Conceptual mapping was applied to the experimental group in the pre-speaking stage with the aim of organizing the participants' concepts and lines of thought, while in the control group, all teaching stages were done in the traditional method. The analysis of the obtained data showed that conceptual mapping can be used in teaching speaking skills as an effective method. Also, the analysis of the data showed that there is no significant difference between the groups of boys and girls in the construction and use of conceptual maps.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله English language students, speaking skills, conceptual mappings

نویسندگان مقاله مهدی رستمی | Mehdi Rostami
Ahvaz Branch, Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اهواز

الهام عباسی | Elham Abbasi
Payam noor University of Tehran
دانشگاه پیام نور تهران

ناهید میرشکاری | Nahid Mirshekari
Zahedan branch, Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زاهدان


نشانی اینترنتی http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4454-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش و توسعه
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات