پژوهش‌های تربیتی، جلد ۱۳، شماره ۴۷، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مقایسه اثر بخشی روش های تدریس همیاری و کاوشگری بر یادگیری خودراهبر دانش آموزان دخترشهرخرم آباد
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثر بخشی روشهای تدریس همیاری و کاوشگری بر یادگیری خودراهبر دانش آموزان دختر پایه پنجم شهرخرم آباد انجام شد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و ازنظر روش، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش عبارت بود از تمامی دانش‌آموزان دختر پایه پنجم شهر خرم­آباد که به صورت تصادفی انتخاب و در سه گروه (دو گروه آزمایش و یک کنترل) قرار گرفتند. از میان جامعه آماری تعداد 30 دانش­آموز  به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند، این 30 دانش­آموز  به روش نمونه‌گیری تصادفی در سه گروه جایی داده شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه یادگیری خودراهبر و پروتکل آموزش کاوشگری در 10 جلسه 90 دقیقه­ای و پروتکل آموزش همیاری در 9 جلسه 90 دقیقه­ای بود. پردازش داده­های پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل کوواریانس) انجام شد. نتایج نشان داد که روش تدریس همیاری و روش تدریس کاوشگری بر یادگیری خودراهبر دانش آموزان دختر پایه پنجم شهرخرم آباد تأثیر معناداری دارد.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روش تدریس، همیاری، کاوشگری، یادگیری خودراهبر

عنوان انگلیسی Comparing the effectiveness of cooperative and exploratory teaching methods on self-directed learning of fifth grade female students in Khorram Abad city
چکیده انگلیسی مقاله The present study was conducted with the aim of comparing the effectiveness of collaborative and exploratory teaching methods on self-directed learning of fifth grade female students in Khorram Abad city. This research was practical in terms of purpose and semi-experimental in terms of method with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population of this research consisted of all fifth grade female students of Khorram Abad city who were randomly selected and placed in three groups (two experimental groups and one control group). Among the statistical population, 30 students were selected by random sampling method, and these 30 students were assigned to three groups by random sampling method. The data collection tool in this research was self-directed learning questionnaire and exploratory training protocol in 10 90-minute sessions and collaborative training protocol in 9 90-minute sessions. Research data processing was done using descriptive and inferential statistics (analysis of covariance). The results showed that cooperative teaching method and exploratory teaching method have a significant effect on self-directed learning of fifth grade female students in Khorram Abad city.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Environmental education, teacher-centered teaching, student-centered teaching, conceptual model

نویسندگان مقاله امیر سبزی پور | Amir Sabzipour
Payam Noor University
دانشگاه پیام نور

نازنین علمی | Nazanin Elami
Payam Noor University
دانشگاه پیام نور

فهیمه دارابی | Fahima Darabi
Payam Noor University
دانشگاه پیام نور


نشانی اینترنتی http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4363-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده برنامه ریزی درسی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات