|
تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، جلد ۲۴، شماره ۷۳، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر توانایی شناختی کودکان در سهولت انتخاب مسیر در فضای شهری (نمونه موردی محله لشگر قاسمآباد) |
|
چکیده فارسی مقاله |
اهمیت بررسی رشد در حیطهی رشته روانشناسی کودک تبلور مییابد. از سویی دیگر مقولهی رشد شناختی بهعنوان منبع آگاهیبخش درزمینه رشد کودکان است و در فرآیند مسیریابی کودکان تأثیر دوچندان دارد. توجه به این امر در فضاهای شهری میتوانند سبب سهولت مسیریابی موفق کودکان شود. هدف از این پژوهش تدوین عوامل مؤثر بر سهولت مسیریابی کودکان در فضای شهری با تأکید بر تواناییهای شناختی است. روش تحقیق در پژوهش حاضر کاربردی است. در این راستا بهمنظور گردآوری دادهها از مشاهدات میدانی، پرسشنامه و بازدید از محدوده استفادهشده است. روش نمونهگیری بهصورت تصادفی با استفاده از فرمول کوکران است و تکمیل پرسشنامه توسط 106 نفر از کودکانی در بازهی سنی 12-10سال و 106 نفر از کودکان در بازهی سنی 14-12 تکمیل گردیده است. تحلیل دادهها برای تحلیل الگوی مسیریابی کودکان با تأثیرپذیری از رشد شناختی در محله لشگر بهصورت کمی از روش تحلیل عاملی با استفاده از نرمافزار لیزرل محاسبه گردیده است. در تحلیل دادهها برای ارزیابی ارتباط مابین مسیریابی و رشد شناختی پس از جمعآوری دادهها، اطلاعات حاصل با روشهای آماری آزمون تیوابسته، آزمون فرضیات کلموگروف-اسمیرنف تحلیل گردیده است. بر اساس تحلیل تواناییهای شناختی در فرآیند مسیریابی کودکان، نتایج حکایت از آن دارد که عناصر بررسی راهنما و مورداستفاده در مسیریابی در دو گروه سنی تفاوت دارند و گروه سنی 14-12 سال ذهن تحلیل گری دارند و در مقابل گروه 12-10 سال بهصورت جستجوگری و توجه به راز آمیزی تعیین مسیر میکنند.کودکان در بازهی سنی دوم، بیشتر به رنگ نماها، فرم بنا و ساختمانهایی که فرم و عملکرد شاخصی دارند اشارهکردهاند، همچنین کودکان در بازه سنی اول به نشانههای شاخص که دارای کالبد متمایز نسبت به سایر ابنیه در محله داشتهاند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
رشد شناختی، کودک، مسیریابی ، محله لشگر. |
|
عنوان انگلیسی |
The effect of children's cognitive ability on ease of choosing a path in urban space(Case study of Lashkar Ghasemabad neighborhood) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The importance of studying development in the field of child psychology is crystallized. On the other hand, cognitive development is a source of awareness in the field of children's development and has a double effect on the process of wayfinding children. Paying attention to this in urban spaces can make it easier for children to successfully wayfinding. The purpose of this study is to develop factors affecting the ease of wayfinding children in urban spaces with emphasis on cognitive abilities.The research method is applied in the present study. In this regard, in order to collect data, field observations, questionnaires and site visits have been used. The sampling method is random using Cochran's formula and the questionnaire was completed by 106 children in the age range of 10-12 years and 106 children in the age range of 12-14 years. Data analysis to analyze the routing pattern of children affected by cognitive development in Lashgar neighborhood has been calculated quantitatively by factor analysis using LISREL software. In data analysis to evaluate the relationship between wayfinding and cognitive development after data collection, the data were analyzed by statistical methods of Ti-dependent test, Kolmogorov-Smirnov hypothesis test. Based on the analysis of cognitive abilities in the process of wayfinding children, the results indicate that the elements of guidance and use in routing are different in the two age groups and the age group of 12-14 years have analytical mind and in contrast to the group of 10-12 years as search. They pay attention to mystery and determine the direction. Children in the second age group mostly refer to the colors, form of buildings and buildings that have an index form and function. They had a neighborhood. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Cognitive development, child, wayfinding, Lashgar neighborhood. |
|
نویسندگان مقاله |
شیما عابدی | shima abedi PhD Student of Urban Design, Faculty of Art and Architecture, Islamic Azad University of Mashhad, Mashhad, Iran دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، مشهد، ایران
تکتم حنایی | toktam hanaee Assistant Professor of Urban Planning, Faculty of Art and Architecture, Islamic Azad University of Mashhad, Mashhad, Iran استادیار گروه شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، مشهد، ایران
زهرا باقرزاده گلمکانی | zahra bagherzade golmakani Assistant Professor, Department of Psychology, Islamic Azad University, Uniteshishabour, Neyshabur, Iran استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحدنیشابور ،نیشابور ، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jgs.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4192-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|