|
|
تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، جلد ۲۴، شماره ۷۳، صفحات ۰-۰
|
|
|
| عنوان فارسی |
تحلیل جایگاه مولفههای مؤثر بر برندسازی شهری (مورد مطالعه: شهر بوشهر) |
|
| چکیده فارسی مقاله |
در عصر حاضر برندسازی شهری یکی از پویاترین فعالیتها برای شهرها است و نقش مهمی در توسعه پایدار ایفا میکند. هر شهری با توجه به داراییهای خود به دنبال توسعه و تثبیت جایگاهش در سطح ملی، منطقهای و بینالمللی است، با توجه به رشد روزافزون توسعه شهری در ابعاد فرهنگی، اقتصادی، زیست محیطی و ... نیاز به یک برنامهریزی هدفمند و جامع برای همگام شدن با توسعه پایدار میباشد. پژوهش حاضر به ارزیابی جایگاه مولفههای مؤثر بر برندسازی شهری میپردازد تا بتوان با بررسی جایگاه مؤلفههای برند شهری به بهبود وضعیت توسعه و برندسازی شهری کمک نمود. روش پژوهش توصیفی– تحلیلی و روشهای گردآوری اطلاعات، مطالعات کتابخانهای – اسنادی و میدانی و با ابزار پرسشنامه میباشد. جامعه آماری این پژوهش از دو گروه تشکیل شده است. گروه اول را خبرگان و حجم نمونه مورد استفاده در این گروه 30 نفر که برای انجام فرایند دلفی انتخاب شدند، میباشد. گروه دوم شامل سیاستگذاران و مدیران ارشد و صاحب نظران در شهر بوشهر با تعداد 37751 نفر میباشند و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 382 نفر تعیین شده است. برای اندازه گیری سازهها و روابط بین آنها با استفاده از روش معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزیی و نرم افزار PLS استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که در سطح اطمینان 95 درصد، متغیرهای اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی بر خطمشی برندسازی شهری رابطه مثبت و معنا داری دارد. از این رو سیاستگذاران و مدیریت شهری با توجه به رابطه خطمشی برندسازی شهری و عوامل مؤثر شناسایی شده، جهت برندسازی شهری و بهبود ابعاد توسعه برنامهریزی نمایند. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
توسعه، برندسازی شهری، شهر بوشهر |
|
| عنوان انگلیسی |
Analysis of the position of effective components on urban branding (Case study: Bushehr city) |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
Nowadays, urban branding is one of the most dynamic activities for cities and plays an important role in sustainable development. Every city, according to its assets, seeks to develop and stabilize its position at the national, regional and international levels. Due to the increasing growth of urban development in cultural, economic, environmental, etc., there is a need for a purposeful and comprehensive planning. To keep pace with sustainable development. The present study evaluates the position of the effective components on urban branding in order to help improve the development and urban branding situation by examining the position of urban brand components. The research method is descriptive-analytical and the methods of data collection are library-documentary and field studies with questionnaire tools. The statistical population of this study consists of two groups. The first group is the experts and the sample size used in this group is 30 people who were selected to perform the Delphi process. The second group includes policy makers, senior managers and experts in the city of Bushehr with the number of 37751 people and the sample size has been determined using the Cochranchr('39')s formula, 382 people. Structural equations with partial least squares approach and PLS software have been used to measure structures and the relationships between them. The results show that at 95% confidence level, economic, cultural, social and environmental variables have a positive and significant relationship on urban branding policy. Therefore, policy makers and urban management should plan for urban branding and improvement of development dimensions according to the relationship between urban branding policy and identified effective factors. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Development, Urban Branding, Bushehr |
|
| نویسندگان مقاله |
اعظم صالحی | azam salehi Islamic Azad University, Kerman Branch دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان
مسعود پورکیانی | masoud pourkiyani Islamic Azad University, Kerman Branch دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان
مهدی محمدباقری | mehdi mohamad bagheri Islamic Azad University, Kerman Branch دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان
سنجر سلاجقه | sanjar salajegheh Islamic Azad University, Kerman Branch دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان،
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://jgs.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4422-1&slc_lang=fa&sid=1 |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
جغرافیا و برنامه ریزی شهری |
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|