تعامل انسان و اطلاعات، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۹۰-۹۸

عنوان فارسی شناسایی و رتبه بندی پیشایندهای موثربر سیستم مدیریت اسناد الکترونیک و تأثیر آن بر رضایت ارباب رجوع
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف این پژوهش اولویت بندی عوامل موثر بر پیاده سازی سیستم مدیریت اسناد الکترونیک و تأثیر آن بر رضایت ارباب رجوع است.
روش : این پژوهش از نوع توصیفی و با ماهیت کاربردی ـ همبستگی است. نمونه آماری پژوهش برای پرسشنامه اول که برای اولویت بندی ابعاد و مولفه ها و برای استفاده از تحلیل فرآیند سلسله مراتبی10 نفر از مدیران  ثبت و احوال استان هرمزگان انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل این بخش از نرم افزار Expert choice استفاده شد. پرسشنامه دوم براساس روش کمی و مقیاس پنج درجه لیکرت طراحی شد و در بین 384 نفر از ارباب رجوع هایی که به ثبت احوال استان هرمزگان مراجعه میکردند پخش شد. برای تجزیه و تحلیل این بخش نیز از نرم افزار Smart PLS استفاده شد. برای بررسی روایی پرسشنامه از روش روایی محتوایی و پایایی از معیار آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد.
یافته‌ها: یافته های این مطالعه نشان میدهد که انتظار عملکرد و نفوذ اجتماعی مهمترین عاملی هستند که بر پذیرش سیستم مدیریت اسناد الکترونیکی در بین کارکنان تأثیر می­گذارند.
نتیجه گیری: مدیران و کارکنانی که با این سیستم مدیریت اسناد الکترونیک کار می‎کنند می توانند براساس پاسخهای دریافتی اقدامات تکمیلی برای بهبود سیستم انجام دهند. بنابراین بهره وری افرادی که از سیستم مدیریت اسناد الکترونیکی استفاده می‎کنند به میزان قبال توجهی افزایش می یابد. بخصوص زمانی که ادبیات مورد بررسی قرار گرفت، نتایج نشان داد که مطالعات کمی وجود دارد که به موضوع سیستم اسناد الکترونیکی پرداخته شده باشد. در این راستا به نظر می­رسد که این مطالعه پیشگام باشد و خلأ مهمی را پر کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سیستم مدیریت اسناد الکترونیک، رضایت ارباب رجوع، اداره ثبت احوال هرمزگان

عنوان انگلیسی Identifying and ranking the antecedents affecting the electronic document management system and its effect on client satisfaction
چکیده انگلیسی مقاله Purpose: The purpose of this research is to prioritize the effective factors on the implementation of the electronic document management system and its effect on client satisfaction.
Methodology: This research is descriptive and applied-correlation in nature. The statistical sample of the research for the first questionnaire, which was selected to prioritize the dimensions and components and to use the hierarchical process analysis, was 10 people from the directors of the Hormozgan province registry. Expert choice software was used to analyze this section. The second questionnaire was designed based on a quantitative method and a five-point Likert scale and was distributed among 384 clients who referred to the civil registry of Hormozgan province. Smart PLS software was also used to analyze this section. To check the validity of the questionnaire, the method of content validity and reliability of Cronbach's alpha criterion and composite reliability was used.
Results: The findings of this study show that performance expectation and social influence are the most important factors that affect the acceptance of electronic document management system among employees.
Conclusion: Managers and employees who work with this electronic document management system can take additional measures to improve the system based on the answers received. Therefore, the productivity of people who use the electronic document management system increases significantly. Especially when the literature was reviewed, the results showed that there are few studies that have addressed the topic of electronic document systems. In this regard, it seems that this study is a pioneer and fills an important gap.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله electronic document management system, client satisfaction, Hormozgan civil registry office  

نویسندگان مقاله محمد مهدی دوالی | Mohammad Mehdi Davali
payam noor university
دانشگاه پیام نور

سارا پوراحمدزاده | Sara Poorahmadzadeh
payam noor university
دانشگاه پیام نور


نشانی اینترنتی http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-932-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات