|
|
نظریه و عمل در برنامه درسی، جلد ۱۱، شماره ۲۲، صفحات ۰-۰
|
|
|
| عنوان فارسی |
شناسایی عوامل موثر در انتخاب رشته علوم انسانی: تاملی بر روایت های دوران تحصیلی ام |
|
| چکیده فارسی مقاله |
هدف تحقیق حاضر، شناسایی عوامل موثر در انتخاب رشته علوم انسانی است. متناسب با این هدف، روش روایتپژوهی از نوع خودشرححالنویسی استفاده شد. منبع گردآوری دادههای این تحقیق، خاطرهها و روایتهای دوران تحصیل محقق بود. تجزیهوتحلیل دادهها با روش تحلیل مضمون انجام شد. در مجموع چهار مضمون اصلی (عوامل آموزشی، فردی، خانوادگی و محیطی) و 19 مضمون فرعی در دو محور شناسایی شد. یافتهها در بخش عوامل موثر قبل و حین انتخاب رشته شامل عدم تعلق به مدرسه، نقش معلمان، تاثیر نمرات درسی، هدایت تحصیلی، کسب نتایج موفق، برخورداری از استعداد ادبی، ترس از شکست، هدفمندی، علاقه و رغبت، حمایت و پشتیبانی، سوابق تحصیلی و آیندهنگری شغلی بود. همچنین در بخش عوامل مرتبط پس از انتخاب رشته، کسب نتایج موفق، دریافت بازخورد مثبت، تشکیل هویت، کاهش انگیزه، شک و تردید، رضایت والدین، انتظارات بالا و برداشت نادرست بدست آمد که بیانگر پیامدهای مثبت و منفی این انتخاب بوده است. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
انتخاب رشته، هدایت تحصیلی، علوم انسانی، روایت پژوهی |
|
| عنوان انگلیسی |
Identifying the effective factors in choosing the field of humanities: a reflection on the narratives of my academic period |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
The purpose of this research is to identify the factors affecting the choice of humanities field. Parallel to this aim, the narrative-research method of the autobiography type was used. The source of data was the researcher's memories and narratives during his studies. Data analysis was done according to thematic analysis. In total, four main themes (educational, individual, family and environmental factors) and 19 sub-themes in two axes were identified. Findings in the first section include not belonging to school, the role of teachers, the effect of academic grades, academic guidance, achieving successful results, possessing literary talent, fear of failure, purposefulness, interest and desire, Family support, family educational background and Career prospects. Also, in the second section, obtaining successful results, receiving positive feedback, forming an identity, reducing motivation, doubt, parental satisfaction, high expectations, and misconceptions were obtained, which indicate the positive and negative consequences of this choice. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Choice of field, Academic guidance, Humanities, Narrative inquiry |
|
| نویسندگان مقاله |
فرزانه تاری | farzane tari Tehran university دانشگاه تهران
مرضیه دهقانی | Marzie Dehghani Tehran university دانشگاه تهران
نصیبه تاری | Nasibe Tari kharazmi University دانشگاه خوارزمی
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://cstp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1764-1&slc_lang=fa&sid=1 |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
ترغیب نواندیشی در عرصه نظر و نوآوری در عرصه عمل برنامه ریزی درسی |
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|