|
علوم زمین خوارزمی، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
مطالعه آلودگی، منشأ و خطر سلامت عناصر بالقوه سمناک در غبار مدارس ابتدایی تهران |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده نگرانیها در ارتباط با آلودگی غبار به عناصر بالقوه سمناک در محیطهایی مانند مدارس (بهویژه مدارس ابتدایی) اهمیت ویژهای دارد چرا که کودکان در برابر آلایندهها آسیبپذیرتر از بزرگسالان هستند. بنابراین با توجه به تنوع منابع آلاینده هوا در تهران، مطالعه حاضر با هدف تعیین شدت آلودگی، منشاءیابی و ارزیابی خطر سلامت برخی از عناصر بالقوه سمناک در غبارهای مدارس ابتدایی سه منطقه از کلانشهر تهران انجام شد. برای این منظور 27 نمونه غبار داخلی و بیرونی به ترتیب از فضای داخل کلاسها و محوطه بیرونی مدارس برداشته شد و غلظت عناصر با طیفسنج جرمی پلاسمای جفتیده القایی (ICP-MS) اندازهگیری شد. بر اساس محاسبه شاخصهای زمین شیمیایی چهار عنصر مس، روی، آنتیموان و سرب بیشترین غنیشدگی و آلودگی را نسبت به دیگر عناصر نشان دادند. نتایج محاسبه شاخص خطر سلامت نشان داد آرسنیک، مس، نیکل، سرب و روی مقادیر خارج قسمت خطر (HQ) مشابهی را در کودکان و بزرگسالان دارند. همچنین خطر سلامت ناشی از قرارگیری در معرض کروم و منگنز از مسیر تماس پوستی در بزرگسالان بیش از کودکان بوده و شاخص خطر کل (HI) تمام عناصر در کودکان بیشتر از بزرگسالان است. از میان عناصر مورد مطالعه، دو عنصر سرب و کروم بیش از سایرین سلامتی کودکان را تهدید میکنند. براساس تحلیل مولفه اصلی و مدل فاکتورسازی ماتریس مثبت (PMF)، ترافیک و منابع آلاینده شهری، صنایعی مانند آسفالت و کارگاههای آبکاری و تولید پلاستیک، و منابع آلاینده داخل کلاسها مانند رنگ دیوار و پوشش نیمکتها را در کنار زمینه محلی طبیعی عناصر در محدوده مطالعاتی مولفه های اصلی غلظت عناصر در غبار مدارس محسوب میشوند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
عناصر بالقوه سمناک، غبار داخلی، مدارس ابتدایی، مدل PMF |
|
عنوان انگلیسی |
Study of contamination, sources and health risk of potentially toxic elements in dusts of Tehran’s elementary schools |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Concerns about dust contamination with potentially toxic elements are especially important in environments such as schools (particularly elementary schools) because children are more vulnerable to contaminants than adults. Therefore, due to the diversity of air pollution sources in Tehran, the present study was conducted to determine the severity of pollution, origin and health risk assessment of some potentially toxic elements in the dust of elementary schools in three districts of Tehran. For this purpose, 27 dust samples were collected from the indoor and outdoor areas of schools, and the concentration of elements was measured by induced coupled plasma mass spectrometer (ICP-MS). Calculation of different geochemical indices showed that the four elements Cu, Zn, Sb and Pb have the highest enrichment and pollution compared to other elements. The results of calculating the health risk index revealed that As, Cu, Ni, Pb and Zn have similar hazard quotient (HQ) values in children and adults. Also, the health risk of exposure to Cr and Mn through dermal contact is higher in adults than in children, and the total hazard index (HI) of all elements in children is higher than in adults. Among the studied elements, two elements, lead and chromium, threaten the health of children more than others. Based on principal component analysis and positive matrix factorization (PMF) model, traffic and urban pollution sources, industries such as asphalt, plating and plastic factories, and indoor sources including wall painting and chair coatings, along with local background of elements are the main factors of the elements concentration in school dust. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Potentially toxic elements, Indoor dust, Elementary schools, PMF model |
|
نویسندگان مقاله |
فاطمه هاشم آبادی | Fatemeh Hashemabadi Kharazmi University دانشگاه خوارزمی
عطا شاکری | Ata Shakeri Kharazmi University دانشگاه خوارزمی
میثم رستگاری مهر | Meisam Rastegari Mehr Kharazmi University دانشگاه خوارزمی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://gnf.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-130-4&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله استخراج شده از پایان نامه |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|