|
|
روانشناسی شناختی، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۰-۵۶
|
|
|
| عنوان فارسی |
ارزیابی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه منطقی- تجربی و رابطۀ آن با تنظیم شناختی هیجان |
|
| چکیده فارسی مقاله |
سبک تفکر، یک روش تفکر، و ترجیح افراد برای بکارگیری تواناییهای خود است. روانشناسان برای تفکر و پردازش اطلاعات دو سبک را پیشنهاد کردهاند. سیستم تجربی، که اتوماتیک و غیرکلامی؛ و سیستم منطقی، که تحلیلی و کلامی است. هدف از پژوهش، ارزیابی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامۀ منطقی- تجربی، و یافتن رابطه آن با تنظیم شناختی هیجان بود. مطالعه مقطعی، به روش زمینهیابی توصیفی انجام شد. جامعۀ آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاههای آزاد اسلامی و سماء واحد رودهن بود. تعداد 503 دانشجو به روش خوشهای چندمرحلهای انتخاب، و پرسشنامۀ منطقی- تجربی را پرکردند. برای تحلیل دادهها از تحلیل عاملی اکتشافی، تست اسکری، آلفای کرونباخ استفادهگردید. پس از تحلیل، چهار مؤلفه شناسایی شد: توانایی منطقی، درگیری منطقی، توانایی تجربی، درگیری تجربی؛ که ضریب آلفای کرونباخ آنها، 682/0، 823/0، 695/0، 750/0 بود. برای ارزیابی اعتبار، پرسشنامه با فاصله دو هفته اجرا شد. ضریب همبستگی مؤلفهها 79/0، 78/0، 73/0 و 76/0 بود. پاسخ دانشجویان به پرسشنامۀ تنظیم شناختی هیجان (گارنفسکی و کراچ، 2001)، و بررسی روایی ملاکی نشان داد، تفکر منطقی با راهبردهای منفی تنظیم هیجان به صورت منفی و با راهبردهای مثبت آن به صورت مثبت، و تفکر تجربی با راهبردهای منفی تنظیم هیجان به صورت مثبت و با راهبردهای مثبت آن به صورت منفی همبسته است. در مجموع، افراد منطقگرا، راهبردهای مثبت تنظیم هیجان را بیشتر و راهبردهای منفی را کمتر بکار بردند. در مجموع، پرسشنامه منطقی- تجربی، پایایی و روایی همگرای مناسبی داشته، و میتوان از آن برای بهبود تدریس و رواندرمانی کمک گرفت. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
تفکر منطقی، تفکر تجربی، تنظیم شناختی هیجان، ویژگیهای روانسنجی. |
|
| عنوان انگلیسی |
Psychometric Properties of Rational-Experiential Inventory, and It's Relationship with Cognitive Regulation of Emotions |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
Psychologists have proposed two styles for thinking and processing information. Experiential system, which is automatic and non-verbal; And the Rational system, which is analytical and verbal. The aim of the present study was to evaluate the psychometric properties of the Rational- Experiential Inventory; and to find it's relationship with cognitive regulation of emotions. This cross-sectional study was performed by descriptive contextualization method. The statistical population consisted of all students of Islamic Azad and Sama Universities, Roodehen Branch, and 503 individuals were selected randomly via multi- period method and completed the Rational-Experiential Inventory (REI) and Cognitive Regulation of Emotions Questionnaire (Garnefski & Kraaij, 2006). Data were analyzed by exploratory factor analysis, Cronbach's alpha, and correlation coefficient. After analysis, four components were identified: Rational Ability, Rational Engagement, Experiential Ability, Experiential Engagement. The Cronbach's alpha coefficient was 0.682, 0.823, 0.695, 0.750, and the correlation coefficient in the retest was 0.79, 0.78, 0.73, and 0.76, respectively. In the validity of criterion, rational components had negative correlation with negative strategies of regulation of emotions, and the experiential components had positive correlation with these strategies. The rational- experiential inventory showed proper reliability and convergent validity, In general, Rational people used positive emotion regulation strategies more and negative strategies less. The Rational- Experiential Inventory had adequate reliability and convergent validity. It can be used to improve the teaching, and psychotherapy. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Psychometric Properties, Rational- Experiential Thinking, Cognitive Regulation of Emotions |
|
| نویسندگان مقاله |
سیماالسادات صفوی پور نایینی | Simasadat Safavipour Naeini PhD student of Psychology, Semnan Branch, Islamic Azad University, Semnan, Iran. دانشجوی دکتری روانشناسی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
خدیجه ابوالمعالی الحسینی | Khadije Abolmaali Alhoseini Tehran North Branch, Isamic Azad University دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال، ایران
رسول روشن چسلی | Rasol Roshan Chesli Full Professor, Department of Psychology, Shahed University, Tehran, Iran. استاد، گروه روانشناسی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://jcp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1838-2&slc_lang=fa&sid=1 |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
روانسنجی |
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|