روانشناسی شناختی، جلد ۳۵، شماره ۱۰، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی اثربخشی آموزش خردورزی بر هوش معنوی و مولفه های آن در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله هوش معنوی بیانگر مجموعه­ای از توانایی‌ها، ظرفیت‌ها و منابع معنوی است که کاربست آن‌ها در زندگی روزانه می‌تواند موجب افزایش انطباق‌پذیری فرد شود و توجه به آن در دانشجویان به عنوان یک نقطه قوت می تواند زمینه ساز آینده حرفه ای موفق تر و مطلوب تر در آنها باشد. هدف پژوهش حاضر، اثربخشی آموزش خردورزی در هوش معنوی و مولفه های آن در دانشجویان بود. روش پژوهش از نوع هدف کاربردی و از نوع مطالعات آزمایشی (پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل) بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1401 که با استفاده ازروش نمونه گیری در دسترس 30 نفر از دانشجویان به عنوان گروه نمونه انتخاب و موردمطالعه قرار گرفتند. با گمارش تصادفی، 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه هوش معنوی کینگ(2008)(SISRI) بود. گروه آزمایش به مدت  10 جلسه  تحت آموزش خردورزی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. نتایج نشان داد که اثربخشی آموزش خردورزی در افزایش هوش معنوی، تفکر وجودی انتقادی، بعد آگاهی متعالی، و بعد تولید معنای شخصی دانشجویان معنی‌دار است. ولی بر بعد بسط حالت هشیاری  دانشجویان تاثیر معنی داری نداشت. در نتیجه با آموزش خرد و افزایش میزان آن در دانشجویان می توان باعث افزایش معناداری در زندگی این افراد و در نتیجه افزایش هوش معنوی آنان ‌شویم. همچنین به برنامه ریزان و تهیه‌کنندگان محتوای برنامه آموزشی دانشجویان پیشنهاد می‌کند محتوای بسته آموزشی خردورزی را که ترکیبی از مهارت‌های مورد نیاز دانشجویان در جهت ارتقای هوش معنوی است را در فهرست برنامه آموزشی دانشگاه‌ها قرار دهند.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بسته آموزشی، خردورزی، هوش معنوی

عنوان انگلیسی The effectiveness of wisdom training on spiritual intelligence and its components in College students
چکیده انگلیسی مقاله Spiritual intelligence represents a set of spiritual abilities, capacities, and resources, the use of which in daily life can increase a person's adaptability, and paying attention to it in students as a strength can lay the groundwork for a more successful and desirable professional future in them. . The aim of the current research was the effectiveness of wisdom training in spiritual intelligence and its components in students. The research method was of the type of practical purpose and the type of experimental studies (pre-test, post-test with control group). The statistical population includes all the students of Tehran in the academic year 1400-1401, and 30 students were selected and studied as a sample group using the available sampling method. By random assignment, 15 people were in the experimental group and 15 people were in the control group. The data collection tool was King's (2008) Spiritual Intelligence Questionnaire (SISRI). The experimental group was trained in wisdom for 10 sessions. The data were analyzed using the analysis of the covariance test. The results showed that the effectiveness of wisdom education is significant in increasing spiritual intelligence, critical existential thinking, the dimension of transcendental consciousness, and the dimension of producing the personal meaning of students. But it did not have a significant effect on the development of students' state of consciousness. As a result, by teaching wisdom and increasing its amount in students, we can cause a meaningful increase in the lives of these people and as a result, increase their spiritual intelligence. It also suggests to the planners and producers of the content of the student's educational program to include the content of the wisdom training package, which is a combination of the skills needed by students to improve spiritual intelligence, in the list of the educational program of the universities.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Training Package, Wisdom, Spiritual Intelligence

نویسندگان مقاله مسلم دانش پایه | Moslem Daneshpayeh
Allameh Tabataba'i University
دانشگاه علامه طباطبایی

فریبرز درتاج | Fariborz Dortaj
Allameh Tabataba'i University
دانشگاه علامه طباطبایی

کامران شیوندی چلیچه | Kamran Sheivandi Cholicheh
Allameh Tabataba'i University
دانشگاه علامه طباطبایی

علی دلاور | Ali Delavar
Allameh Tabataba'i University
دانشگاه علامه طباطبایی

حسن اسدزاده دهرائی | Hasan Asadzadeh Dehrai
Allameh Tabataba'i University
دانشگاه علامه طباطبایی


نشانی اینترنتی http://jcp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1809-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی شناختی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات