تحقیقات مدلسازی اقتصادی، جلد ۱۲، شماره ۴۶، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی ساختار و روابط علّی مولفه ها ی قیمت گذاری محصولات گردشگری در زمان شیوع کرونا: رویکرد نگاشت شناختی فازی
چکیده فارسی مقاله مقدمه (توضیحاتی درباره موضوع تحقیق):
قیمت به عنوان یکی از عناصر آمیخته بازاریابی، نقش اساسی در تصمیم گیری گردشگران و  همچنین درآمد فعالان عرصه گردشگری دارد  و از این رو شناسایی اجزاء و عوامل تاثیر گذار بر فرآیند قیمت گذاری، امری ضروری تلقی می شود. شیوع کرونا در ایران ، یکی از موقعیت هایی است که توجه کسب و کارهای گردشگری را به ضرورت مدیریت فرآیند قیمت گذاری و به روز رسانی قیمت محصولات گردشگری، متناسب با وضعیت کنونی بازار گردشگری جلب نموده است.
پیشینه و نوآوری:
در شرایط کنونی تعیین استراتژی های صحیح قیمت گذاری توسط کسب و کارهای گردشگری جهت انتخاب شیوه مناسب قیمت گذاری برای بقا در بازار گردشگری، امری حیاتی به نظر می رسد. از این رو، در تحقیق حاضر شناسایی مؤلفه‌های قیمت‌گذاری در کنار عوامل در شرایط عادی گردشگری به شرایط ویژه شیوع کرونا در ایران توجه شده است. همچنین مدل ارائه‌شده نیز باهدف بهبود کارآمد معیارهای قیمت‌گذاری مناسب خدمات گردشگری در ایران در زمان شیوع ویروس کرونا طراحی‌شده است. از طرف دیگر استفاده از فن نگاشت شناختی فازی و همچنین تکنیک شبکه‌های اجتماعی برای مدل‌سازی و تحلیل‌های کمی علاوه بر این‌که روش مفیدی برای حل مسئله است، به تصمیم‌گیرندگان در تحلیل روابط علّی پنهان کمک کرده و دستیابی به جواب مطلوب را تسهیل کرده و مدل‌های ذهنی افراد یا گروه‌ها که شامل مفاهیم و روابط میان آن‌هاست و برای درک محیط یا پدیده‌های پیرامونی مورداستفاده قرار می‌گیرد، را به‌خوبی ترسیم می‌نماید. استفاده از نگاشت‌های شناختی برای حل مسائل پیچیده و ساختار نیافته (با تعداد زیادی متغیر و روابط علّی) و مدیریت مقادیر زیادی از داده‌های کیفی، استفاده ویژه دارند که با توجه به اهمیت موضوع تحقیق، می‌تواند نتایج دقیق‌تری را نشان دهد.
هدف و روش:
در این پژوهش که با رویکردی کیفی-کمی و با استفاده از نگاشت شناختی فازی انجام شده است ، با استفاده از نظر 9 نفر از صاحبنظران حوزه ها ی مختلف گردشگری،  به عنوان خبره، ابتدا 29 عامل قیمت گذاری محصولات گردشگری شناسایی شده و سپس با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختار یافته، 18 عامل  در قالب 4 بعد انتخاب گردیدند. سپس به شناسایی مهمترین مولفه های قیمت گذاری در زمان شیوع ویروس کرونا در این بخش پرداخته شده است. 
نتایج تحقیق:
یافته های پژوهش حاکی از آن است که به منظور قیمت گذاری مناسب محصولات گردشگری ایران در زمان شیوع ویروس کرونا، چهار مؤلفه پوشش هزینه ها و جلوگیری از ضرر، قدرت خرید، بقاء در بازار گردشگری و میزان تقاضای گردشگران نسبت به سایر مؤلفه ها، از اهمیت بیشتری برخوردار هستند و می توانند در قیمت گذاری خدمات و محصولات گردشگری در این برهه مورد توجه و استفاده سیاستگذاران و برنامه ریزان قرار گیرد.

 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله قیمت گذاری، بخش گردشگری ایران، کرونا، نگاشت شناخت فازی(FCM)

عنوان انگلیسی The structure and causal relationships for the pricing components of tourism products during the COVID-19 outbreak: Fuzzy cognitive mapping approach
چکیده انگلیسی مقاله Introduction:
Price, as one of the elements of the marketing mix, plays an essential role in the decision-making of tourists as well as the income of tourism activists, and therefore it is essential to identify the components and factors affecting the pricing process.  From the point of view of tourists, the prices are not only important in deciding the tourist destination, but after the tourist enters the destination, the price of the activities in it is one of the basic components in the formation of tourists' behavior. On the other hand, various researchers have emphasized the importance of pricing decisions on tourism profits and long-term survival of tourism companies. Also, pricing in tourism is a complex phenomenon due to features such as product instability, high investment requirements, the cost of extensive use of human resources, the uniqueness of each product, the level of competition, and the difficulty in accurately predicting demand. At the time of Covid-19 epidemic, which has adversely affected economic activities, especially tourism, and travel and tourism in many countries are considered one of the potential factors of increasing the spread and possibility of disease infection; Businesses related to tourism have faced crises and forced many to close.
 In Iran, since the beginning of the spread of COVID-19, travel has been repeatedly considered a risky behavior in fueling the infection and the epidemic situation of this virus, and this issue has been emphasized through the media and relevant executive bodies. The outbreak of COVID-19 in Iran is a situation that has drawn the attention of tourism businesses to the necessity of managing the pricing process and updating the prices of tourism products, according to the current situation of the tourism market. Therefore, in the current situation, determining the relevant pricing strategies by tourism businesses to choose the appropriate pricing method for survival in the tourism market seems vital.

Background and our contribution:
In the current situation, it seems vital to determine the relevant pricing strategies by tourism businesses to choose the appropriate pricing method for survival in the tourism market. Therefore, in this paper, for the identification of pricing components, in addition to the factors in normal tourism conditions, we considered the special context of COVID-19 outbreak in Iran.  Also, a model is designed to improve the appropriate pricing criteria for tourism services in Iran during COVID-19 outbreak. On the other hand, we utilized fuzzy cognitive mapping technique as well as the social network technique for modeling and quantitative analysis. This type of modeling is a useful method for problem-solving and has helped decision makers in analyzing hidden causal relationships. It also facilitated the achievement of the answer, and it draws well the mental models of people or groups that include concepts and relationships between them and are used to understand the environment or surrounding phenomena.  The use of cognitive maps to solve complex and unstructured problems (with many variables and causal relationships) and to manage large amounts of qualitative data are of special use, which can show more accurate results due to the importance of the research topic.

Aim and method:
In this paper and within the framework of mixed research methodology, the process of modeling the appropriate pricing for products and services provided to tourists in Iran during COVID-19 outbreak, this research was conducted in two steps. In the first place, based on the results of the theoretical background and literature review, the basic conceptual framework of the activities and criteria for proper pricing in tourism at the time of the spread of the COVID-19 has been extracted. After performing the necessary analysis, a model provides for improvement of appropriate pricing criteria for tourism services in Iran during the COVID-19 outbreak. This adaptation to the COVID-19 context has been conducted by considering the factors and components affecting tourism pricing, using the opinions of tourism experts.
At this stage, we used the fuzzy cognitive mapping technique, and the social network technique for modeling and quantitative analysis. In this research, which was carried out by a qualitative-quantitative approach and using fuzzy cognitive mapping, we benefited from the opinions of 9 experts from different fields of tourism. Then we identified 29 pricing factors of tourism products and then by conducting semi-structured interviews, 18 factors were selected in the form of 4 dimensions. Finally, the most important components of pricing during the COVID-19 outbreak have been identified.

Research results:
The findings of the research indicate that to properly price Iran's tourism products during the COVID-19 outbreak, four components of cost coverage and loss prevention, purchasing power, survival in the tourism market and the amount of tourist demand compared to other components are more important.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Pricing, Iran Tourism Sector, Covid-19, Fuzzy Cognition Mapping (FCM)

نویسندگان مقاله سعید دهقان خاوری | Saeed Dehghan Khavari
Meybod University
دانشگاه میبد

وحیده حکمت |
دانشگاه علم و هنر

سعیده درخش | Saeedeh Derakhsh
دانشگاه علم و هنر

سیدحسین میرجلیلی | Hossein Mirjalili
Institute for Humanities and Cultural Studies
پژوهشگاه علوم انسانی و

| Seyed



نشانی اینترنتی http://jemr.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2372-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده رشد و توسعه و سیاست های کلان
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات