تعامل انسان و اطلاعات، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی سنجش سواد اطلّاعاتی دانشجومعلّمان دانشگاه فرهنگیان از شش منظر: بازنگری، شناخت منابع، اشاعه، تشخیص،انعطاف‌پذیری وجست‌وجوی اطلّاعات
چکیده فارسی مقاله زمینه: امروزه، گستره علم و دانش و به تبع، سنجش آن بسیار متداول شده است. استفاده از این اطلّاعات، در محیط دانشگاه‌ها، منوط به آگاهی دانشجویان از محل‌ها انتشار و چگونگی کاربست و روش‌های بازیابی و به‌کارگیری آن اطلّاعات است. هدف پژوهش حاضر، بررسی وضعیت سواد اطلّاعاتی دانشجو- معلّمان دانشگاه فرهنگیان از شش منظر بازنگری اطلّاعات، شناخت منابع اطلّاعاتی، اشاعه اطلّاعات، تشخیص اطلّاعات،انعطاف¬پذیری  وجست¬وجوی اطلّاعات بود. برای دست­یابی به این هدف از روش­های پژوهش اسنادی-کتابخانه­ای و  رویکرد کمّی از نوع توصیفی بهره برده شد. جامعه­ی پژوهش را کلیۀ دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان کردستان در سال تحصیلی1401-1400 تشکیل می­دادند که بالغ بر 1500 نفر بودند. با استفاده از نمونه­گیری تصادفی، 350 نفر از دانشجو- معلّمان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ها، پرسشنامۀ محقّق ساخته­ی 66 گویه­ای سواد اطلّاعاتی­ برمبنای طیف 3 درجه­ای لیکرت بود. پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ، به مقدار 86%،  مطلوب به­دست آمد. و برای روایی آن از دیدگاه اساتید دانشگاه استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از تحلیل واریانس چند متغیری، تحلیل واریانس یک راهه و آزمون ضریب همبستگی گشتاوری پیرسون با استفاده از نرم­افزار spss استفاده شد. نتایج نشان داد که بین مؤلفه­های سواد اطلّاعاتی دانشجو- معلّمان دختر و پسر رابطه معناداری وجود دارد (P=0/0001). بنابراین در این پژوهش جنسیت اثر کم بر مؤلفه­های سواد اطلّاعاتی دارد. هم­چنین، بین سواد اطلّاعاتی در 6 مؤلفه­ی آن و رشته­های مختلف آموزشی دانشگاه فرهنگیان تفاوت معنی­داری وجود ندارد (P>0/05). و درنهایت بین سواد اطلّاعاتی در 6 مؤلفه­ی آن و سن دانشجو- معلّمان دانشگاه فرهنگیان رابطه­ی معنادارای وجود ندارد. لذا وضعیت سواد اطلّاعاتی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان کردستان در سطح  متوسطی قرار دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سنجش سواد اطلّاعاتی، دانشجو-معلّمان، استان کردستان، بازنگری، شناخت منابع، اشاعه، تشخیص، انعطاف‌پذیری

عنوان انگلیسی Assessing the information literacy of Farhangian University student-teachers from six perspectives: reviewing, recognizing sources, disseminating, recognizing, flexibility and seeking information
چکیده انگلیسی مقاله Background: Today, the scope of science and knowledge and, consequently, its measurement has become very common. The use of this information in the university environment depends on the students' knowledge of the places where the information is disseminated and how it is used and the methods of retrieving and using that information. The aim of this study was to investigate the information literacy status of students and teachers of Farhangian University of Kurdistan Province From six perspectives: information review, information source recognition, information dissemination, information recognition, flexibility and information search To achieve this goal, descriptive-quantitative documentary-library research methods were used. The study population consisted of all students of Farhangian University of Kurdistan Province in the academic year 2021-2022, which numbered over 1500 people. Using random sampling, 350 student-teachers were selected as a statistical sample. The data collection tool was a researcher-made 66-item information literacy questionnaire based on a 3-point Likert scale. The reliability of the questionnaire was 86% using Cronbach's alpha method. And for its validity, the views of university professors were used. Multivariate analysis of variance, one-way analysis of variance and Pearson torque correlation coefficient test were used to analyze the data using SPSS software. The results showed that there is a significant relationship between the components of information literacy of male and female student teachers (P = 0.0001). Therefore, in this study, gender has a small effect on the components of information literacy. Also, there is no significant difference between information literacy in its 6 components and different educational disciplines of Farhangian University (P> 0.05). Finally, there is no significant relationship between information literacy in its 6 components and the age of Farhangian University students and teachers. Therefore, the information literacy situation of the students of Farhangian University of Kurdistan is at an Intermediate level.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Information Literacy Assessment, Student-Teacher, Kurdistan Province, Review, Resource Recognition, Dissemination, Diagnosis, Flexibility

نویسندگان مقاله مظهر بابایی | Mazhar babaee
Farhangian University
دانشگاه فرهنگیان

هدیه ازغ | HEDYEH AZAGH
Farhangian University
دانشگاه فرهنگیان

شیما یزدان پناه | SHIMA YAZDANPANAH
Farhangian University
دانشگاه فرهنگیان


نشانی اینترنتی http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-886-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات