|
|
تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، جلد ۲۳، شماره ۷۱، صفحات ۰-۰
|
|
|
| عنوان فارسی |
معناپذیری و حس تعلق به مکان در ارتقای سرمایه اجتماعی روستاییان |
|
| چکیده فارسی مقاله |
سرمایه اجتماعی نقش مهمی در بالا بردن زیست¬پذیری دارد که بدون شک هدف مهم تمام برنامه¬ریزی-ها و توسعه، ازجمله برنامه¬ریزی و توسعه روستایی است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر رویکرد توصیفی- تحلیلی است که با نمونه¬ای با حجم 355 نفر از میان افراد روستاهای کردنشین در شهرستان رودبار انجام شده است. ابزار گردآوری داده¬ها در این پژوهش شامل: مطالعات کتابخانه¬ای برای جمع¬آوری اطلاعات مربوط به ادبیات تحقیق و سپس پژوهش¬های میدانی از طریق مشاهده و پرسشنامه بهره گرفته شد. جامعه آماری تحقیق، روستاهای کردنشین استان گیلان واقع در شهرستان رودبار با تعداد 12 روستا و مجموع 2955 نفر جمعیت (براساس سرشماری سال 1395) می¬باشد. تعداد نمونه¬ها با استفاده از جدول مورگان، 340 نفر تعیین شد که به منظور افزایش سطح اطمینان و کاهش خطا در داده¬ها، تعداد نمونه¬ها افزایش یافته و 355 پرسشنامه تکمیل گردید. پژوهش به منظور تبیین سیستماتیک عوامل تأثیرگذار بر تعلق مکانی و نیل به یک مدل جامع از تکنیک چند متغیری تحلیل مسیر استفاده شد و تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم متغیرهای مورد بحث، در یک مدل مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحقیق حاکی از آن است که متغیرهای کالبدی تعلق مکانی(456/0)، بعد اعتماد سرمایه اجتماعی(216/0)، بعد محیطی تعلق مکانی(168/0)، بعد عملکردی تعلق مکانی(129/0)، بعد همبستگی اجتماعی و بعد مشارکت سرمایه اجتماعی به ترتیب مهم¬ترین عواملی هستند که به صورت مستقیم بر نمایه تعلق مکانی روستاییان موثر هستند. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
سرمایه اجتماعی، توسعه روستایی، تعلق مکانی، همبستگی اجتماعی، مشارکت اجتماعی |
|
| عنوان انگلیسی |
Sensibility and sense of belonging to the place in promoting the social capital of the villagers (Case study: Kurdish villages, Rudbar city) |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
Social capital plays an important role in increasing bioavailability, which undoubtedly is the main goal of all planning and development, including rural planning and development. This research is an applied and descriptive-analytical approach that is conducted with a sample of 355 people among the people of Kurdish villages in Rudbar city. The data gathering tool in this research included: library studies for gathering information about research literature and then field research through observation and questionnaire. The statistical population of the study is Kurdish villages of Guilan province in Rudbar with 12 villages and 2955 population (according to the census of 1395). The number of samples was determined using the Morgan table, 340 people were selected. To increase the level of confidence and reduce the error in the data, the number of samples was increased and 355 questionnaires were completed The research was used to systematically explain the factors influencing location and achieve a comprehensive model of multivariate path analysis. The direct and indirect effects of the variables discussed were studied in a model. The results of the research indicate that the physical variables of spatial belonging (0.445), the dimension of social capital trust (0.126), the environmental dimension of spatial attachment (0.168), spatial sense of belonging dimension (0.99), social correlation dimension And then social capital participation is the most important factors that directly affect the location of the villagers' affiliation. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
social capital, rural development, spatial belonging, social solidarity, social participation |
|
| نویسندگان مقاله |
مجید یاسوری | Majid Yasouri University of guilan دانشگاه گیلان
سمیرا محمودی | Samira Mahmoudi University of guilan دانشگاه گیلان
علیرضا دربان آستانه | Ali Reza Darban Astaneh University of Tehran دانشگاه تهرا
فاطمه امامی | Fatemeh Emami University of Tehran دانشگاه تهران
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://jgs.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3162-5&slc_lang=fa&sid=1 |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
جغرافیا و برنامه ریزی روستایی |
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|