|
|
پژوهش های مابعدالطبیعی، جلد ۳، شماره ۶، صفحات ۰-۰
|
|
|
| عنوان فارسی |
بررسی انتقادی باور به جهان خارج در اندیشه فیلسوفان تجربهگرا |
|
| چکیده فارسی مقاله |
باور به جهان خارج و مسئله مرجع عینی تصورات، پرسشی بنیادین است که در هر نظام شناختی کوشیده میشود تا برای آن پاسخی تدارک شود. در فلسفه دکارت بنا بر اصل کوجیتو (cogito ergo sum)، ابتدا من و سپس جهان اثبات میشود، بااینحال تمایز میان من و جهان، یا سوژه و ابژه، همواره این پرسش را پیش روی ما قرار میدهد که مرجع عینی تصورات ما چگونه ثابت میشود و چیستاند؟ آیا اشیاء مستقل از ذهن هستند؟ یا همان چیزهاییاند که ما میبینیم، حس میکنیم، میبوییم، میچشیم یا لمس میکنیم؟ بهعبارتی دیگر آیا آنها فقط دادههای حسیاند یا تصوراتی از این دادهها هستند؟ و اینکه آیا اشیاء مستقل از ذهن هستند، اما ما تصوراتی از آنها داریم و دادههای حسی را از آنها دریافت میکنیم؟ تجربهگرایانی مانند لاک، بارکلی و هیوم هریک دلایلی برای توضیح این مرجع عینی به دست دادهاند. در این مقاله ابتدا مقصود هریک از این فیلسوفان از مفهوم تصور و شیء را مورد بررسی قرار میدهیم، سپس باور آنها درباره منشأ تصورات و جهان خارج را بررسی کرده و، میکوشیم تا به نحوی نقادانه اشکالات وارد بر هر یک را نشان دهیم. درنهایت در دو سطحِ (1) وجود اشیای خارج و، (2) تطابق آنها با تصورات ذهن، مسئله شکاکیت را بررسی میکنیم و، نشان میدهیم که باور کدامیک از این فیلسوفان را میتوان منتهی به شکاکیت دانست و باور کدامیک را نمیتوان. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
مرجع عینی تصورات، لاک، بارکلی، هیوم، شکاکیت، باور به جهان خارج، تجربهگرایی |
|
| عنوان انگلیسی |
A critical study of belief in the external world in the thought of empiricist philosophers |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
Belief in the external world and the problem of the objective reference of ideas is a fundamental question that every epistemological approach tries to provide an answer to. In Descartes's philosophy, according to the cogito principle (cogito ergo sum), first I and then the world are proved, yet the distinction between I and the world, or subject and object, always raises the question of how the objective reference of our ideas is proved. And what are they? Are objects mind-independent? Or are they the same things we see, feel, smell, taste or touch? In other words, are they just sense data or are they imaginary data? And whether objects are mind-independent, but we have perceptions of them and receive sense data from them? Empiricists such as Locke, Berkeley, and Hume have each given reasons for explaining this objective reference. In this article, we first investigate the views of each of these philosophers from the concept of idea and the object, then examine and analyze their beliefs about the origin of ideas and the external world, and try to critically point out the flaws in each. Finally, on two levels: (1) the existence of external objects and (2) their conformity with the ideas of the mind, we investigate the problem of skepticism and show which of these philosophers' beliefs can be considered to lead to skepticism. And which one cannot believe. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
objective reference of ideas, Locke, Berkeley, Hume, skepticism, Belief in the external world, empiricism. |
|
| نویسندگان مقاله |
محمدمهدی مقدس | Mohamadmehdi Moghadas PhD student of philosophy at IkIU Qazvin دانشجوی دکتری فلسفه معاصر دانشگاه بینالمللی امام خمینی قزوین
علی فتح طاهری | ali Fathtaheri Associate Professor in Philosophy, Faculty of Literature and Humanity Sciences, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran دانشیار گروه فلسفه دانشکده علوم انسانی دانشگاه بینالمللی امام خمینی قزوین
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://mi.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-157-1&slc_lang=fa&sid=1 |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
فلسفی |
| نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|