|
|
نظریه و عمل در برنامه درسی، جلد ۱۰، شماره ۲۰، صفحات ۴۵-۸۴
|
|
|
| عنوان فارسی |
آموزش و یادگیری در کلاسهای چندپایه: چالشها و فرصتها |
|
| چکیده فارسی مقاله |
کلاسهای چندپایه برای گروههای کوچکی از دانشآموزان به کار گرفته میشود که در آن یک معلم برای هر پایه غیرعملی است. هدف از پژوهش حاضر بررسی وضعیت موجود آموزش و یادگیری در کلاسهای چندپایه از دیدگاه معلمان استان خراسان شمالی است. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش پدیدارشناسانه بهعنوان روشی کیفی استفاده شد. شرکتکنندگان در مصاحبه با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و با توجه به میزان فاصله از مناطق شهری انتخاب شدند. اشباع نظر در مصاحبه شماره ده به دست آمد اما تا نفر هجدهم ادامه یافت. یافتههای حاصل از مصاحبه به روش کلایزی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. درنهایت وضعیت موجود در سه حوزه زیرساخت، آموزش و یادگیری مشخص شد. پژوهش حاضر نشاندهنده برخی نقاط قوت و ضعف کلاسهای چندپایه از دیدگاه معلمان است و به سیاستگذاران وضعیت موجود آن را، جهت ارتقاء کیفیت نشان میدهد. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
کلاسهای چندپایه، وضعیت موجود، زیرساخت، آموزش و یادگیری |
|
| عنوان انگلیسی |
Teaching and learning in multi-grade classes: Challenges and opportunities |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
Multi-grade classes are used for small groups of students in which one teacher for each gread is impractical. The purpose of this study is to investigate the current situation of education and learning in multigrade classrooms from the perspective of teachers in North Khorasan province. To achieve this goal, phenomenological research method was used as a qualitative method. Participants in the interview were selected using purposive sampling method according to the distance from urban areas. Saturation was obtained in interview number ten, but continued until the eighteenth person. The findings of the interview were analyzed by Colaizzi method. Finally, the current situation in the three areas of infrastructure, education and learning was identified. The present study shows some of the strengths and weaknesses of multigrade classrooms from the perspective of teachers and shows policy makers the current situation in order to improve quality. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Multi-grade classes, current situation, infrastructure, education and learning |
|
| نویسندگان مقاله |
محمدرضا وحدانی اسدی | MohammadReza Vahdani Asadi university of bojnord دانشگاه بجنورد
حسین اسکندری | Hossein Eskandari university of bojnord دانشگاه بجنورد
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://cstp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1970-1&slc_lang=fa&sid=1 |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
بررسی چالش های نظام برنامه ریزی درسی کشور و ارائۀ راهکارهای مناسب برای بهبود آن |
| نوع مقاله منتشر شده |
کاربردی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|