نظریه و عمل در برنامه درسی، جلد ۱۰، شماره ۲۰، صفحات ۵-۴۴

عنوان فارسی طراحی و اعتباریابی الگوی برنامه درسی مسئله محور در درس ریاضی دوره ابتدایی
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش طراحی الگویی معتبربرای برنامه‌ درسی مسئله‌محور در درس ریاضی دوره ابتدایی می‌باشد. رویکرد پژوهش کمی بوده ، در طراحی الگو که با روش مدلسازی ساختاری _تفسیری انجام شد 19 نفر از متخصصان برنامه‌ریزی درسی و آموزش ریاضی شهرستان اراک شرکت داشتند. جهت تعیین اعتبار، با روش حداقل مربعات جزئی، الگوی طراحی شده در قالب پرسشنامه محقق‌ساخته در اختیار 355 متخصص به شیوه نمونه‌گیری تصادفی قرار گرفت. با شناسایی مولفه‌های اهداف در سطوح شناختی ، نگرشی ، مهارتی و محتوای برنامه درسی ، روش و ارزشیابی الگوی برنامه درسی مسئله محور، طراحی و اعتباریابی شد. نتیجه این پژوهش طراحی الگوی معتبر با 7 مقوله اصلی و 46 مقوله فرعی بود. یافته‌های پژوهش نشان داد، ویژگی‌های اهداف در سطح "شناختی" و "نگرشی" به‌عنوان مولفه‌های زیربنایی الگوی برنامه‌ درسی مسئله‌محور در درس ریاضی محسوب شده و بر ویژگی‌های اهداف در سطح مهارتی تاثیرگذارهستند.ویژگی‌های مهارتی برویژگی‌های محتوای برنامه درسی،راهبرد وارزشیابی تاثیرگذارمی‌باشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله برنامه‌ درسی، مسئله‌محور، درس ریاضی، دوره ابتدایی

عنوان انگلیسی Designing and Authenticating a Problem Based Curriculum model in Elementary Mathematics
چکیده انگلیسی مقاله Abstract The main purpose of the study is to design a valid model for the problem-oriented curriculum in elementary mathematics. The research approach is quantitative. In designing the model, which was done by structural-interpretive modeling method, 19 specialists of curriculum planning and mathematical education of Arak city participated. To determine the validity, with the method of partial least squares, the designed model in the form of a researcher-made questionnaire was provided to 355 specialists by random sampling method. By identifying the components of objectives in three levels of cognition, attitude, skill and curriculum content, method and evaluation of the problem-oriented curriculum model were designed and validated.. Findings showed that the characteristics of objectives in level "cognitive" and "attitude" are considered as the underlying components of the problem-oriented curriculum model in mathematics and affect the characteristics of objectives at the skill level. Skills characteristics also affect curriculum content characteristics, method, and evaluation.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله curriculum,problem- oriented, math lesson,elementary course

نویسندگان مقاله فریدون رمضی | Fereidoon ramazi
Education
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، رایانامه: ramazi.fereidoon@gmail.com

کامران شیوندی چلیچه | kamran sheivandichelicheh
Allmeh university
دانشگاه علامه طبا طبایی

الهه امینی فر | Elahe Aminifar
Rajaei University
دانشگاه رجایی

علیرضا عصاره | Alireza Assareh
Rajaei University
دانشگاه رجایی


نشانی اینترنتی http://cstp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1918-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده اشاعه رویکرد تلفیقی در طراحی و تولید برنامه های درسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات