روانشناسی شناختی، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۵۱-۶۵

عنوان فارسی اثربخشی مداخله مبتنی بر نظریه ذهن برکاهش پرخاشگری و تقویت همدلی در کودکان
چکیده فارسی مقاله بر اساس اهمیت جنبه­های مختلف رشد و تحول در دانش­آموزان اعم از جسمی، شناختی، هیجانی و اجتماعی در شکل­گیری شخصیت آنها، هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی مداخله مبتنی بر نظریه ذهن برکاهش پرخاشگری و تقویت همدلی در کودکان بود. جامعه آماری در این پژوهش نیمه­آزمایشی شامل کلیه دانش­آموزان دوره ابتدایی 8 تا 12ساله شهر تهران در سال تحصیلی 98- 1397 بود. حجم نمونه شامل30 دانش­آموز بود که به شیوه نمونه­گیری در دسترس انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. داده­ها به­وسیله پرسشنامه سنجش پرخاشگری باس و پری (باس و پری، 1992) و پرسشنامه همدلی-بهر و تحلیل کودکان جمع­آوری شد. یافته­ها نشان داد مداخله مبتنی بر نظریه ذهن بر کاهش پرخاشگری و تقویت همدلی دانش­آموزان تاثیر معناداری دارد (P≤0/05). و مداخله همدلی را با میزان تاثیر 68 درصد بهبود و پرخاشگری را با میزان تاثیر 4/82 درصد کاهش داد. بنابراین مداخله مبتنی بر نظریه ذهن می­تواند با افزایش توانایی کودکان در درک احساس و افکار دیگران، مهارت­های اجتماعی آنها را افزایش دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نظریه ذهن، پرخاشگری، همدلی

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Intervention Based on Theory of Mind on Reducing Aggression and Empathy Improvement in children
چکیده انگلیسی مقاله Based on the importance of various aspects of growth and development in students, including physical, cognitive, emotional and social, in the formation of their personality, the purpose of this study was to examine the effectiveness of intervention based on the theory of mind on aggression and empathy in children. The statistical population of this semi-experimental study was all about 8-12 year old elementary students from Tehran during the academic year 2019. The sample size consisted of 30 students selected through available sampling and randomly assigned to two experimental and control groups. Data were collected by Buss & Perry` aggression measurement questionnaire and Childrenchr('39')s Empathy-Analysis Questionnaire. The findings showed that intervention based on the theory of mind on reducing the aggression and empathy improvement in students is significant (P≤0/05) and Intervention improved empathy and aggression with an impact rate of 68% & 82.4%. Therefore, the intervention based on the theory of mind can increase Childrenchr('39')s social skills by increasing their ability to understand the feelings and thoughts of others.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله mind theory, aggression, empathy

نویسندگان مقاله تینا نجف پور | Tina Najafpour
Ardakan University
دانشگاه اردکان

آزاده چوبفروش زاده | Azadeh Choobforoushzadeh
Ardakan University
دانشگاه اردکان

عذرا محمدپناه اردکان | Azra Mohammadpanah Ardakan
Ardakan University
دانشگاه اردکان

ماجده خسروی لاریجانی | Majede Khosravi Larijani
Ardakan University
دانشگاه اردکان


نشانی اینترنتی http://jcp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1636-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی شناختی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات