|
|
روانشناسی شناختی، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۵۱-۶۵
|
|
|
| عنوان فارسی |
اثربخشی مداخله مبتنی بر نظریه ذهن برکاهش پرخاشگری و تقویت همدلی در کودکان |
|
| چکیده فارسی مقاله |
بر اساس اهمیت جنبههای مختلف رشد و تحول در دانشآموزان اعم از جسمی، شناختی، هیجانی و اجتماعی در شکلگیری شخصیت آنها، هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی مداخله مبتنی بر نظریه ذهن برکاهش پرخاشگری و تقویت همدلی در کودکان بود. جامعه آماری در این پژوهش نیمهآزمایشی شامل کلیه دانشآموزان دوره ابتدایی 8 تا 12ساله شهر تهران در سال تحصیلی 98- 1397 بود. حجم نمونه شامل30 دانشآموز بود که به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. دادهها بهوسیله پرسشنامه سنجش پرخاشگری باس و پری (باس و پری، 1992) و پرسشنامه همدلی-بهر و تحلیل کودکان جمعآوری شد. یافتهها نشان داد مداخله مبتنی بر نظریه ذهن بر کاهش پرخاشگری و تقویت همدلی دانشآموزان تاثیر معناداری دارد (P≤0/05). و مداخله همدلی را با میزان تاثیر 68 درصد بهبود و پرخاشگری را با میزان تاثیر 4/82 درصد کاهش داد. بنابراین مداخله مبتنی بر نظریه ذهن میتواند با افزایش توانایی کودکان در درک احساس و افکار دیگران، مهارتهای اجتماعی آنها را افزایش دهد. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
نظریه ذهن، پرخاشگری، همدلی |
|
| عنوان انگلیسی |
The Effectiveness of Intervention Based on Theory of Mind on Reducing Aggression and Empathy Improvement in children |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
Based on the importance of various aspects of growth and development in students, including physical, cognitive, emotional and social, in the formation of their personality, the purpose of this study was to examine the effectiveness of intervention based on the theory of mind on aggression and empathy in children. The statistical population of this semi-experimental study was all about 8-12 year old elementary students from Tehran during the academic year 2019. The sample size consisted of 30 students selected through available sampling and randomly assigned to two experimental and control groups. Data were collected by Buss & Perry` aggression measurement questionnaire and Childrenchr('39')s Empathy-Analysis Questionnaire. The findings showed that intervention based on the theory of mind on reducing the aggression and empathy improvement in students is significant (P≤0/05) and Intervention improved empathy and aggression with an impact rate of 68% & 82.4%. Therefore, the intervention based on the theory of mind can increase Childrenchr('39')s social skills by increasing their ability to understand the feelings and thoughts of others. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
mind theory, aggression, empathy |
|
| نویسندگان مقاله |
تینا نجف پور | Tina Najafpour Ardakan University دانشگاه اردکان
آزاده چوبفروش زاده | Azadeh Choobforoushzadeh Ardakan University دانشگاه اردکان
عذرا محمدپناه اردکان | Azra Mohammadpanah Ardakan Ardakan University دانشگاه اردکان
ماجده خسروی لاریجانی | Majede Khosravi Larijani Ardakan University دانشگاه اردکان
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://jcp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1636-1&slc_lang=fa&sid=1 |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی شناختی |
| نوع مقاله منتشر شده |
کاربردی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|