مسائل اجتماعی ایران، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی جامعه‌شناختی انحرافات و آزار های نوپدید در فضای مجازی (آزمون تجربی تئوری کنش موقعیتمند در تبیین قلدری سایبری)
چکیده فارسی مقاله رسانه­ای شدن بیش‌ازپیش زندگی، نفوذ و همه‌گیری افسارگسیخته اینترنت و متعلقات آن، فضای مجازی که اکنون تمامیت زندگی واقعی انسان‌ها را اپوخه کرده است؛ فضای به‌اصطلاح مجازی که دیگر واقعی‌تر از هرزمانی در زندگی انسان­ها تاخته و طبعاً با این‌چنین ضریب بالای اثرگذاری و کاشت اثرات خود در زندگی آدمیان عصر مابعد مدرنیته، زمینه برای انحراف، رفتار غیراخلاقی و خشونت­های مدرن مجازی بازتر از همیشه است. هدف اصلی این مقاله بررسی چرایی درگیری کاربران شبکه­های اجتماعی در قلدری سایبری با استفاده از تئوری کنش موقعیتمند است. بدین منظور با استفاده از نمونه 380 نفری از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه گیلان که به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند، مفروضه­های تئوری کنش موقعیتمند موردبررسی قرار گرفت. یافته­های این تحقیق حاکی از آن بود که مؤلفه‌های تئوری کنش موقعیتمند تمایلات کجروانه و بستر مجرمانه قادرند به‌درستی قلدری سایبری را پیش­بینی نمایند. همچنین تمایلات کجروانه رابطه بستر مجرمانه و قلدری سایبری را تعدیل می­کند. درنهایت تئوری موقعیتمند با نگاهی چندوجهی و ترکیبی به‌خوبی کنش­های انحرافی در فضای مجازی را تبیین می­کند.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تئوری کنش موقعیتمند، فضای مجازی، قلدری سایبری، دانشجویان، گیلان

عنوان انگلیسی The sociological study of emerging deviations and harassment in cyberspace (Experimental test of situational action theory in explaining cyberbullying)
چکیده انگلیسی مقاله The increasing media coverage of life, the rampant influence and epidemic of the Internet and its belongings, the cyberspace that now surrounds the whole of authentic human life; The so-called virtual space, which is now more real than ever in human life, and with such a high rate of influence and impact on the lives of postmodern people, the ground for deviance, immoral behavior and modern virtual violence is more open than ever.The main purpose of this article is to investigate why social network users are involved in cyberbullying using situational action theory. For this purpose, using the sample of 380 male and female students of Gilan University who were selected by available sampling method, the assumptions of situational action theory were examined.The findings of this study indicated that the components of situational action theory, perverted tendencies, and criminal context are able to accurately predict cyberbullying. Deviant tendencies also moderate the relationship between crime and cyberbullying. Finally, situational theory well explains the deviant actions in cyberspace with a multidimensional and combined view.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Situational Action theory, cyberspace, cyber bullying, students, Gilan.

نویسندگان مقاله سیده معصومه شاد منفعت |
-

مهدی رحمتی |
دانشگاه گیلان


نشانی اینترنتی http://jspi.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2409-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده انحرافات
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات