|
تحلیل فضایی مخاطرات محیطی، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۵۷-۷۶
|
|
|
عنوان فارسی |
تحلیل وضعیت رهاسازی نخالههای ساختمانی درحاشیه راهها، مطالعه موردی کلانشهر کرج |
|
چکیده فارسی مقاله |
اگر چه ضایعات ساختمانی بخشی جداناپذیر از پسماندهای شهری است، اما به دلیل تفاوتهایی که میان این ضایعات و پسماندها و مسائل محیط زیستی دیده میشود باید اولویتهای مناسبی برای بهرهوری و کسب منابع بهینه تعریف شود. هدف پژوهش حاضر را بررسی وضعیت رهاسازی نخالههای ساختمانی درحاشیه راهها، با بهرهبرداری از روش ترکیبی تحلیل شبکه در تصمیمگیری چندمعیاره و محاسبات منطق فازی در محیط برنامهنویسی Matlab است برای مدیریت نخالههای ساختمانی کلانشهر کرج، از تکنیک تصمیمگیری چندمعیاره و محاسبات منطق فازی در نرمافزارهای SPSS، Expert Choice و Matlab استفاده شده است. حجم نمونه آماری پژوهش حاضر را، استادان دانشگاهی صاحب نظر در حوزه موردبررسی و متخصصان مدیریت پسماند و GIS شاغل در سازمان شهرداری کرج و یا سمتهای مشابه، تشکیل دادهاند، در مجموع تعداد 30 پرسشنامه، با بهرهبرداری از تکنیک نمونهگیری غیر احتمالی هدفمند، در دیماه 1399 جمعآوری شدند. یافته های پژوهش دلالت بر این دارند که مهمترین معیار در خوشه عوامل محیط زیستی رهاسازی نخالههای ساختمانی، آلودگی خاک در شهر است. همچنین مهمترین معیارها در خوشه مدیریت شهری ، سلامت و بهداشت می باشد. از طرفی دیگر، مهمترین معیار در خوشه عوامل اقتصادی رهاسازی نخالههای ساختمانی ، هزینه آموزش مدیریت نخالههای ساختمانی اولویتبندی شد، زیرا دارای بالاترین رتبه فازی بر اساس محاسبات منطق فازی در محیط برنامهنویسی Matlab، جهت مدیریت نخالههای ساختمانی کرج هستند. نتایج بصورت شفاف آسیب پذیری خاک و سلامت انسان را در برابر مدیریت غیر مسئولانه دورریزهای ساختمانی اثبات نمود . در نتیجه جایگاه این موارد و اولویتهای آنها باید در تنظیم مجدد فعالیت های ساخت وساز با هدف توسعه محیط زیستی ، اقتصادی ، اجتماعی و افزایش بهرهوری فرآیند ساخت وساز مورد توجه قرار گیرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
نخالههای ساختمانی، مدیریت پسماند عمرانی، کرج، تصمیمگیری چندمعیاره، |
|
عنوان انگلیسی |
Investigation of Construction Wastes Release in Roadside Using AHP |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
landfills in the country and abroad and by examining the conditions of the region. The study and the influencing factors are compiled in the study area. The layers related to each criterion in the relevant table will be prepared, processed and converted from the relevant organizations. The method of this dissertation is applied-modeling in terms of purpose, because on the one hand, the concepts and rules related to the field of knowledge are carefully analyzed, and on the other hand, the relationships between these concepts and rules are evaluated and determined by experts. In this study, there is a need to use the decision theory method to evaluate and investigate the status of construction waste disposal along roads to increase trust and confidence in decision making. The most important results of the study of the dumping of construction debris along the roadsides are that, 1- The most important criterion in the cluster "Environmental factors of construction waste disposal" with code (A), "Soil pollution in the city" with code (AB) with fuzzy network weight of 0.096; And 2- The most important criteria in the cluster "Applications of GIS in urban management of construction debris disposal" with code (B), "Urban green space management" with code (BA) with fuzzy network weight equal to 0.191; And "Urban management related to health" with code (BB) with fuzzy network weight equal to 0.120; Were calculated. on the other hand, 3- The most important criterion in the cluster "Economic factors of construction waste disposal" with code (C), "Construction waste management training cost" with code (CD) with fuzzy network weight equal to 0.123; Prioritized, The results of the present study can be said that, after reviewing the theoretical foundations of the research and reviewing the research background, it was found that due to research gaps in the fields of economic factors of construction waste disposal, GIS applications in urban management, construction waste disposal, environmental factors, Utilization of a combined fuzzy multi-criteria decision-making methodology to investigate the status of construction debris dumping along roadsides; It is possible to realize the innovation of the present research in filling the mentioned research gaps. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
&,quot,,,,,,Construction debris ,Civil Waste Management , Karaj, multi-criteria decision making |
|
نویسندگان مقاله |
مهرداد هادی پور | mehrdad Hadipour Kharazmi University دانشگاه خوارزمی
مهدیه حیدری | Mahdye Heidari Kharazmi University دانشگاه خوارزمی
محمد علی زاهد | Mohammadali Zahed Kharazmi University دانشگاه خوارزمی
سید حسین حسینی لواسانی | Seyedhosein Hoseini lavasani Kharazmi University دانشگاه خوارزمی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jsaeh.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1271-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|