تعامل انسان و اطلاعات، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تبیین نقش تعامل دانش مشتری در قصد خرید مصرف‌کنندگان با رویکرد رفتار اطلاعاتی
چکیده فارسی مقاله در این پژوهش به تبیین نقش تعامل دانش مشتری در قصد خرید مصرف‌کنندگان صنایع الکتریکی با رویکرد رفتار اطلاعاتی پرداخته می‌شود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، بر اساس نتیجه، توسعه‌ای و از لحاظ شیوه، کیفی است. جامعه آماری شامل کارشناسان و خبرگان بازاریابی و رفتار مصرف‌کننده به ویژه صنایع الکتریکی بوده که از بین آنها تعداد 14 نمونه به روش گلوله برفی هدفمند جهت انجام مصاحبه نیم‌ه‌ساختاریافته انتخاب گردید. در این تحقیق برای تجزیه‌وتحلیل داده‌های مصاحبه، از روش تحلیل محتوا مبتنی بر تئوری داده بنیاد استفاده شد. برای این منظور ابتدا رمزهای مناسب به بخش‌های مختلف داده‌ها اختصاص یافته و مفاهیم تعیین گردید. سرانجام، با رمزگذاری انتخابی، مقوله‌ها پالایش شده و ابعاد اصلی تحقیق در قالب شرایط علی، محوری، زمینه، مداخله‌گر، راهبردها و پیامدها پدیدار شد. یافته‌های پژوهش نشان داد، رفتار اطلاعاتی شامل دانش برای مشتری، دانش از مشتری و دانش درباره مشتری و ویژگی‌های فردی به عنوان عوامل علی بر تمایلات رفتاری مشتریان تاثیرگذار است؛ تمایلات رفتاری نیز باعث تصمیم‌گیری خرید می‌گردد. از طرفی عوامل بازاریابی (محصول، قیمت، مکان، ترویج و مدیریت فرایند)، به عنوان زمینه حاکم، بر قصد خرید اثر می‌گذارد. همچنین، عوامل محیطی و قابلیت‌های درونی شرکت، در قالب شرایط مداخله‌گر بر قصد خرید مصرف‌کنندگان صنایع الکتریکی مؤثر است؛ که در نهایت باعث ایجاد ارزش‌افزوده برای شرکت و مشتریان می‌گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانش مشتری، بازاریابی، قصد خرید، رفتار اطلاعاتی، ارزش‌افزوده، صنایع الکتریکی.

عنوان انگلیسی Explain the role of customer knowledge interaction in consumers' purchase intention with information behavior approach
چکیده انگلیسی مقاله In this study, the role of customer knowledge interaction in the intention to buy consumers in the electrical industry with an information behavior approach is explained. This research is developmental in terms of applied purpose, qualitative in terms of result and qualitative in terms of method. The statistical population included experts and experts in marketing and consumer behavior, especially in the electrical industry, from which 14 samples were selected by targeted snowball method for a semi-structured interview. In this study, to analyze the interview data, a content analysis method based on data foundation theory was used. For this purpose, appropriate codes were assigned to different parts of the data and concepts were determined. Finally, with selective coding, the categories were refined and the main dimensions of the research emerged in the form of causal, pivotal, contextual, intervening, strategies, and consequences. Findings showed that information behavior including knowledge for the customer, knowledge of the customer and knowledge about the customer and personal characteristics as causal factors affect the behavioral tendencies of customers; Behavioral tendencies also make purchasing decisions. On the other hand, marketing factors (product, price, location, promotion and process management), as the prevailing context, affect the intention to buy. Also, environmental factors and internal capabilities of the company, in the form of intervening conditions, affect the intention to buy consumers in the electrical industry; which ultimately creates added value for the company and customers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Customer Knowledge, Marketing, Purchasing Intention, Information Behavior, Value Added, Electrical Industries.

نویسندگان مقاله سهراب مستقل | Sohrab Mostaghel
دانشجوی دکتری تخصصی بازاریابی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بین‌المللی کیش، جزیره کیش، ایران

ابراهیم البونعیمی | Ibrahim al-Bunaimi
گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بین‌المللی خرمشهر، خرمشهر، ایران

عبداله نعامی | Abdollah Paampi
گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران

فرزاد آسایش | Farzad Asayesh4
گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهر قدس، شهر قدس، ایران


نشانی اینترنتی http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-859-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات