تعامل انسان و اطلاعات، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۸۲-۹۷

عنوان فارسی رابطه بین سواد اطلاعاتی با آگاهی، نگرش و عملکرد زیست‌محیطی معلمان مدارس ابتدایی
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف این پژوهش بررسی رابطۀ بین سواد اطلاعاتی با آگاهی، نگرش و عملکرد زیست‌محیطی معلمان بود.
روش: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود و جامعه آماری آن شامل تمامی معلمان (زن و مرد) پایه‌های اول تا ششم دوره ابتدایی ناحیۀ 1 شهر همدان به تعداد 875 نفر می‌شد. برای نمونه‌گیری از شیوۀ تصادفی طبقه‌ای استفاده شد و بر این اساس تعداد 267 نفر آموزگار (208 زن و 59 مرد) انتخاب و در مطالعه شرکت داده شدند. ابزار گرد‌آوری داده‌ها، «پرسشنامۀ سواد اطلاعاتی» (یزدانی، 1391) و «مقیاس سنجش آگاهی، نگرش و عملکرد زیست‌محیطی» (فرخی، 1393) بود که پایایی و روایی لازم را دارا بودند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که در کل، سطح سواد اطلاعاتی آموزگان در حد متوسطی بوده است؛ لیکن، در ابعاد «تعریف نیاز»، «مکان‌یابی»، و «ارزشیابی اطلاعات»، سطح سواد اطلاعاتی معلمان بالاتر از میانه و در ابعاد «سازمان‌دهی اطلاعات» و «تبادل اطلاعات»، سطح سواد اطلاعاتی معلمان پایین‌تر از میانه جامعه بوده است. همچنین، یافته‌ها نشان داد که سطح آگاهی و نگرش زیست‌محیطی معلمان در حد مناسبی بوده است؛ اما عملکرد زیست‌محیطی معلمان در وضعیت نامناسبی قرار دارد. در نهایت، نتیجه تحقیق معلوم ساخت که بین تمامی ابعاد سواد اطلاعاتی با آگاهی، نگرش و عملکرد زیست‌محیطی معلمان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (0/01>P).
نتیجه‌گیری: معلمانی که سواد اطلاعاتی بالاتری دارند، امکان دسترسی به آگاهی‌های زیست‌محیطی بهتری دارند و درنتیجه نگرش و رفتار زیست‌محیطی بهتری خواهند داشت. بنابراین، می‌توانیم برای بهبود آگاهی، نگرش و عملکرد زیست‌محیطی افراد، سواد اطلاعاتی آنان را افزایش دهیم.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سواد اطلاعاتی، آگاهی زیست‌محیطی، نگرش زیست‌محیطی، عملکرد زیست‌محیطی، معلمان ابتدایی.

عنوان انگلیسی Relationship of Information Literacy and Environmental Knowledge, Attitude and Practice of Primary School Teachers
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: The aim of this study was to investigate the relationship of information literacy and environmental knowledge, attitude and practice of primary school teachers.
Method: This was a correlational study. Population included all teachers (male and female) in the first to sixth grades of primary school in District 1 of Hamadan, numbering 875 students. A stratified random sampling method was used and 267 teachers (208 females and 59 males) were selected and participated in the study. Instruments were: 1. Information Literacy Questionnaire (Yazdani, 2012) and; 2. Environmental Awareness, Attitude and Practice Scale (Farokhi, 2014), with the required reliability and validity.
Results: Results showed the level of information literacy of teachers to be moderate. However, in the dimensions of "need definition, location , and  information evaluation,"  this was above the average. In the dimensions of “organizing information and information exchange,”  it was lower than the median of the society. Also, findings showed that the level of “environmental knowledge” and “environmental attitude” of teachers was appropriate; but the “environmental practice” of teachers was in poor condition. Lastly, the results showed a positive significant relationship between all dimensions of information literacy with teachers' knowledge, attitude and environmental practice (P <0.01).
Conclusion: Teachers with higher information literacy will have access to better environmental knowledge and as a result will have better environmental attitudes and practices. Therefore, we can increase their information literacy to improve their environmental knowledge, attitude and practice.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Information Literacy, Environmental Knowledge, Environmental Attitude, Environmental Practice, Primary School Teachers

نویسندگان مقاله فریدون یزدانی | Fereeidoon Yazdani
University of Payame Noor
گروه علوم‌تربیتی، دانشگاه پیام نور، همدان، ایران.


نشانی اینترنتی http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-841-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات