روانشناسی شناختی، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۰-۱۳۲

عنوان فارسی اثربخشی توانبخشی شناختی در حل مسایل کلامی ریاضی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه با آسیب ریاضی
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر مطالعه اثربخشی توانبخشی شناختی در حل مسایل کلامی ریاضی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه با آسیب ریاضی بود. طرح پژوهش حاضر از نوع شبه­آزمایشی پیش­آزمون و پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش­آموزان پسر دارای اختلال یادگیری ویژه در شهر رشت بودند که به روش نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. در این راستا، مداخله توانبخشی شناختی در 8 جلسه برای گروه آزمایش اجرا شد و از مقیاس­ آزمون کی­مت، آزمون هوش ریون و آزمون حل مساله کلامی ریاضی برای جمع­آوری داده­ها در مراحل پیش و پس از آزمون استفاده شد. تحلیل کوواریانس تک متغیره نشان داد که توانبخشی شناختی میزان حل مسئله کلامی ریاضی را در بین دانش­آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه افزایش داده است. برای دست­یابی به فعالیت­های شواهد-محور، طراحی و اجرای برنامه توانبخشی شناختی  برای ارتقای حل مسئله کلامی دانش­آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه با آسیب ریاضی و سایر دانش­آموزان دارای نارسایی­های تحولی پیشنهاد می­شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال یادگیری ویژه با آسیب ریاضی، حل مسئله کلامی، توانبخشی شناختی

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Cognitive Rehabilitation on Mathematical Word Problem Solving in Students with Specefic Learning Disability with Impairment in Mathematic
چکیده انگلیسی مقاله The aim of the current reaerch was to study the effectiveness of cognitive rehabilitation on mathematical word problem solving in students with specific learning disabilitiy with impairment in mathematic. The research design was quasi-experimental pre-test and post-test with a control group. The statistical population of the study included all male students with specefic learning disabilitiy with impairment in mathematic in Rasht who were selected by simple random sampling. In the same vein, cognitive rehabilitation intervention was carry out in 8 sessions for the experimental group and the Key Math Scale, RAVEN Intelligence Test and Mathematical Verbal Problem Solving Test were used to collect the data in the pre- and post-test stages.  Univariate analysis of covariance revaled that cognitive rehabilitation increased the rate of mathematical word problem solving in students with specific learning disabilitiy with impairment in mathematic. To achieve evidence-based practices, it is recommended to develope and implement a cognitive rehabilitation program to improve the verbal problem solving of students with specific learning disabilitiy with mathematical impairment and other students with developmental disabilities.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Specefic Learning Disability with Impairment in Mathematic, Word Problem Solving, Cognitive Rehabilitation

نویسندگان مقاله ضرغام مهرگان فرد جیرنده | zargham mehrganfard jirandeh
University of Tabriz
دانشگاه تبریز

رحیم بدری گرگری | Rahim badri Gargari
University of Tabriz
دانشگاه تبریز

شهروز نعمتی | shahrouz nemati
University of Tabriz
دانشگاه تبریز

شهرام واحدی | sharam vahedi
University of Tabriz
دانشگاه تبریز


نشانی اینترنتی http://jcp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1534-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی کودکان استثنایی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات