|
|
روانشناسی شناختی، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۰-۱۲۷
|
|
|
| عنوان فارسی |
تأثیر تصویرسازی، مشاهده و اجرای الگودرون زمین بر عملکرد بازیهای تنظیم شده بسکتبالیست های ماهر |
|
| چکیده فارسی مقاله |
چکیده: اثربخشی روشهای مختلف آموزشی در یادگیری انواع مهارتهای حرکتی، مورد توجه قرار گرفته است. با این وجود، مقایسه این روشها در بازیهای تنظیم شده ورزشهای تیمی، کمتر مورد مطالعه قرار گرفته است. بنابراین هدف از مطالعه حاضر، مقایسه سه روش آموزشی تصویرسازی، مشاهده و اجرای الگو درون زمین بر عملکرد بازیهای تنظیمشده در بسکتبالیستهای ماهر بود. بدین منظور 15 بازیکن شاغل در رقابتهای سوپرلیگ و لیگ برتر کشور به طور در دسترس در این تحقیق شرکت کردند. بازیکنان با توجه به پست بازی، به 3 تیم 5 نفره تقسیم شدند و براساس دستهبندی تصادفی، در هر مرحله تحت یکی از سه شرایط تمرینی قرار گرفتند؛ به طوری که هر گروه هر سه روش را به طور تصادفی در هر مرحله انجام داد. هر کدام از شرایط ، شامل 1 جلسه تمرین و جلسه آزمون کتبی و عملی (بعد از 24 ساعت) بود. بازیکنان در شرایط مشاهده، هر تاکتیک را 3 بار به مشاهده کردند؛ در شرایط تصویرسازی نیز 3 کوشش تصویرسازی برای هر تاکتیک انجام شد و شرایط اجرا، شامل 3 اجرای آهسته تاکتیکها داخل زمین بود. نتایج تحلیل واریانس مرکب 3 (روش آموزش) در 2 (آزمون کتبی و عملی) نشان داد روش اجرا در مقایسه با مشاهده و تصویرسازی موجب عملکرد بهتر در بازیهای تنظیمشده شد (001/0>P)؛ همچنین، طبق نتایج بازیکنان ماهر در آزمون عملی بهتر از آزمون کتبی امتیاز گرفتند(001/0>P). بنابراین به مربیان تیم های سطح بالا پیشنهاد میشود برای آموزش تاکتیک در تیم های خود، از روش اجرای درون زمین استفاده کنند. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
تاکتیک، مهارت های باز، شبیهسازی حرکتی، الگودهی، بازیهای تنظیم شده |
|
| عنوان انگلیسی |
The effect of imagery, observation and execution of the pattern in the field on the performance of the regulated games of skilled basketball players |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract The effectiveness of different educational methods in learning different types of motor skills has been considered. However, comparisons of these methods in regulated team sports games have been less studied. Therefore, the aim of the present study was to compare the three educational methods of imagery, observation, and execution of in-field pattern on the performance of regulated games in skilled basketball players.15 players working in the countrychr('39')s Super League and Premier League competitions participated in this study with available access. The players were divided into 3 teams of 5 players according to the position of the game and were subjected to one of three training conditions in each stage based on random classification; So that each team performed all three methods randomly in each stage. Each condition included 1 practice session and a written and practical test session (after 24 hours). The players observed each tactic 3 times in the observation conditions; In terms of imagery, 3 trials were made for each tactic, and the execution conditions included 3 slow execution of tactics inside the field. The results of mixed analysis of variance 3 (training method) in 2 (written and practical test) showed that the execution method compared to observation and imagery causes better performance in regulated games (P <0.001); Also, according to the results, skilled players scored better in the practical test than in the written test (P <0.001). Therefore, coaches of high-level teams are advised to use the field execution method to teach tactics in their teams. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
tactic, open skill, motor stimulation, modelling, regulated games |
|
| نویسندگان مقاله |
امیرمحمد بهروز عابدینی | Amir Mohammad Behrouz Abedini University of Tehran دانشگاه تهران
مهدی شهبازی | Mehdi Shahbazi University of Tehran دانشگاه تهران
الهه عرب عامری | Elaheh ArabAmeri University of Tehran دانشگاه تهران
مهران شاهین طبع | Mehran Shahintab
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://jcp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1015-2&slc_lang=fa&sid=1 |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
رفتارحرکتی و روانشناسی ورزشی |
| نوع مقاله منتشر شده |
کاربردی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|