|
|
روانشناسی شناختی، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۰-۱۱۱
|
|
|
| عنوان فارسی |
اثربخشی توانبخشی شناختی رایانهای بر حافظهی کاری و حل مسئله دانش آموزان متوسطه |
|
| چکیده فارسی مقاله |
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی توانبخشی شناختی رایانهای بر حافظهی کاری و حل مسئله دانش آموزان متوسطه بود. روش: بدین منظور از دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر تهران تعداد 30 نفر انتخاب گردید. این افراد بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل هر گروه 15 نفر بهصورت تصادفی گمارده شدند تعداد و مدتزمان هر جلسه مداخله توانبخشی شناختی رایانهای در گروه آزمایش به ترتیب 16 جلسه و هر جلسه 45 دقیقه بود، گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. ابزارهای پژوهش شامل آزمون حافظهی کاری N-Back و آزمون دستهبندی کارتهای ویسکانسین بود. دادههای حاصل از پژوهش با روش تحلیل کوواریانس چند متغیره (MANCOVA) و با استفاده از نرمافزار SPSS 26 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای این پژوهش، میتوان نتیجه گرفت که مداخله توانبخشی شناختی رایانهای بر حافظهی کاری و حل مسئله دانش آموزان متوسطه مؤثر است |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
توانبخشی شناختی رایانهای، حافظهی کاری، حل مسئله، عملکردهای اجرایی |
|
| عنوان انگلیسی |
The Effectiveness of Computer-based Cognitive Rehabilitation on Working Memory and Problem Solving of High School Students |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
The aim of this study was to investigate the effectiveness of computer cognitive rehabilitation on working memory and problem solving of high school students. Method: For this purpose, 30 high school students in Tehran were selected. These people were randomly assigned to two experimental and control groups of 15 people in each group. The number and duration of each session of computer cognitive rehabilitation intervention in the experimental group was 16 sessions and each session was 45 minutes, respectively. The control group did not receive any intervention. Research tools included the N-Back working memory test and the Wisconsin card classification test. The data were analyzed by multivariate analysis of variance (MANOVA) and SPSS 26 software. Results: The results showed that there was a significant difference between the experimental and control groups in some components of working memory and problem solving. Conclusion: According to the findings of this study, it can be concluded that computer cognitive rehabilitation intervention is effective on working memory and problem solving of high school students. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Computer-Based Cognitive Rehabilitation, Working Memory, Problem Solving, Executive Functions |
|
| نویسندگان مقاله |
وحید میرزائی | Vahid Mirzaie وزارت علوم،تحقیقات و فناوری
سید موسی طباطبائی | Seyed Mosa Tabatabaee وزارت علوم،تحقیقات و فناوری
شاهرخ مکوند حسینی | Shahrokh Makvand Hosseini وزارت علوم،تحقیقات و فناوری
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://jcp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1608-2&slc_lang=fa&sid=1 |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی شناختی |
| نوع مقاله منتشر شده |
کاربردی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|