|
|
روانشناسی شناختی، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۰-۹۴
|
|
|
| عنوان فارسی |
بررسی اعتبار و روایی نسخه فارسی پرسشنامه سبک توجه |
|
| چکیده فارسی مقاله |
هدف: علی رغم اهمیت روزافزون سازه کنترل توجه در مفهومسازی آسیبشناسی روانی ، مقیاسهای معدودی برای اندازهگیری آن تهیه شده است. برخورداری از مقیاسی روا و معتبر برای پژوهشهای داخلی در این حوزه، ضرورتی اجتنابناپذیر است. هدف این پژوهش آمادهسازی نسخه فارسی مقیاس سبک توجه و ارزیابی ویژگیهای روانسنجی آن است. روش : ۴۲۶ نفر از دانشجویان با نمونهگیری در دسترس انتخاب و به شیوه برخط بررسی شدند. نسخه فارسی مقیاس حاضر پس از طی مراحل ترجمه- بازترجمه، تنظیم و همراه با پرسشنامههای کنترل توجه (دریبری و رید، 2002) و تفکر ارجاعی (اهرینگ و همکاران، 2011) اجرا گردید. روایی سازه با روش تحلیل عاملی تأییدی و روایی همگرا و واگرا با محاسبه همبستگی پیرسون بررسی شد و برای بررسی اعتبار، از ضریب آلفای کرونباخ ، ضریب بازآزمایی و اعتبار مرکب استفاده شد. یافتهها: نتایج تحلیل عاملی تأییدی حاکی از برازش مدل دو عاملی حواسپرتی/ اجتناب شناختی و تمرکز بود. همبستگیهای معنادار بین عوامل به دست آمده با مقیاسهای کنترل توجه و تفکر ارجاعی نیز روایی همگرا و واگرای مقیاس را تأیید کردند. اعتبار مقیاس با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای هر دو عامل 75/0 بود و ضریب بازآزمایی عامل حواسپرتی/ اجتناب شناختی و تمرکز به ترتیب 88/0 و 73/0 بود. همچنین میزان اعتبار مرکب نیز به ترتیب برابر با 81/0 و 84/0 بود. نتیجه گیری: به طور کلی میتوان گفت نسخه فارسی مقیاس سبک توجه ساختاری دوعاملی داشته و از روایی و اعتبار لازم برای کاربرد در پژوهشهای روانشناختی با نمونه ایرانی برخوردار است. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
مقیاس سبک توجه، ویژگی های روان سنجی، روایی، اعتبار، ساختار عاملی. |
|
| عنوان انگلیسی |
Investigating reliability and validity of Persian version of the Attentional Style Questionnaire(ASQ) |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: In spite of increasing importance of attentional control in conceptualization of psychopathology,there are a few scales to measure it. It is necessary to use valid and reliable scale to study this construct in Iranian studies.This study aimed to provide and investigate psychometric characteristics of Persian version of the attentional style questionnaire. Methods: The sample of 426 students were selected by available sampling and completed persian version of the attentional style questionnaire, attentional control(Derryberry &Reed,2002)and repetitive thinking(Ehring et al,2011) scales. Construct validity were evaluated through confirmatory factor analysis. Convergent and divergent validity were assessed by pearson correlation. Reliability was calculated using Cronbach s alpha method, test-retest and Composite reliability.. Results: factor analysis indicated that two-factor model (congnitive avoidance/distractibility and focusing) provided good model fit. significant correlations between these factors and attentional control, and repetitive thinking scales confirmed convergent and divergent validity. Cronbach s alfa for both factors were 0/75 and test-retest coefficient for cognitive avoidance/distractibility and focusing were 0/88 and 0/73 respectively also composite reliability were 0/81 and 0/84 respectively. Conclusion: Persian version of attentional style questionnaire characterized two factors and has been demonstrated to have acceptable validity and reliability to use in psychological researches in Iranian population |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
attentional Style Questionnaire, psychometric featurs, validity reliability ,factor Structure. |
|
| نویسندگان مقاله |
سیده منصوره حکاک | Seyede Mansoureh Hakak Tarbiat Modares University دانشگاه تربیت مدرس
علی فتحی آشتیانی | Ali Fathi-Ashtiani Behavioral Sciences Research Center, Baqiyatallah University of Medical Sciences, Tehran, Iran مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیهالله
حجت اله فراهانی | Hojatollah Farahani Tarbiat Modares University دانشگاه تربیت مدرس
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://jcp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1633-1&slc_lang=fa&sid=1 |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی شناختی |
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|