روانشناسی شناختی، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۰-۸۱

عنوان فارسی اثر بخشی آموزش اختصاصی سازی خاطرات سرگذشتی بر علائم افسردگی و رفتار کم تحرک در نوجوانان دختر دارای اختلال افسردگی
چکیده فارسی مقاله
کاهش خاص بودن حافظه به عنوان یکی از فرایندهای شناختی اصلی در افسردگی مطرح شده‌است. هدف پژوهش حاضر کاهش علائم افسردگی و  رفتار کم‌تحرک در نوجوانان دختر مبتلا به اختلال افسردگی از طریق آموزش اختصاصی‌سازی خاطرات می‌باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه کنترل بود.  جامعه‌آماری این پژوهش شامل تمام دانش‌آموزان 4 مدرسه دولتی و غیر دولتی شهر کرمانشاه در سال1400 بود که به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. سپس برروی 350 دانش آموز این 4 مدرسه آزمون افسردگی(راینولز، 1989) و رفتار کمتحرک (فیشر و همکاران،2012) اجرا شد. از بین 67 دانش‌آموزی که دارای افسردگی بالاتر از 60 و رفتار کم‌تحرک بالاتر از 11 ساعت و 40  دقیقه در هفته بودند، بر اساس ملاک‌های شمول و به صورت در دسترس 30 نفر انتخاب شدند و به روش تصادفی ساده در دو گروه آزمایش(15 نفر) و کنترل ( 15نفر) گمارده شدند. سپس گروه آزمایش تحت آموزش اختصاصی‌سازی خاطرات (رایز،2009) قرار گرفت، که این آموزش به صورت 6 جلسه گروهی 90 دقیقهای در هر هفته انجام شد. نتایج این مطالعه نشانداد که آموزش اختصاصی‌سازی خاطرات سرگذشتی می‌تواند باعث کاهش رفتار کم تحرک و علائم افسردگی با معنی‌داری در سطح ( P=0/001) در نوجوانان دختر دارای افسردگی شود. به طور کلی، می‌توان نتیجه گرفت که آموزش اختصاصی‌سازی حافظه سر‌‌گذشتی روش مؤثری برای کاهش افسردگی و رفتار کم‌تحرک است و با‌ توجه به سهولت و تعداد کم جلسات این آموزش، می‌توان از آن در کنار سایر درمان‌ها برای کاهش آسیب پذیری به افسردگی سود جست.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله افسردگی ، آموزش اختصاصی سازی خاطرات سرگذشتی ، رفتار کم تحرک ، نوجوانان دختر

عنوان انگلیسی The effectiveness of Autobiographical Memory Specificity Training on depressive symptoms and sedentary behavior in adolescent girls with depressive disorder
چکیده انگلیسی مقاله
Reduced specificity of memories is one of the significant cognitive processes in depression. The aim of this study was to reduce the symptoms of depression and sedentary behavior in female adolescents with depressive disorder through Memory Specificity Training.  This research was applied in terms of purpose and quasi-experimental method with pre-test, post-test with control group. The statistical population of this study included all students of 4 public and private schools in Kermanshah in 1400 who were selected by cluster random sampling. Depression test (Rindells, 1989) and sedentary behavior (Fisher et al., 2012) were then performed on 350 students of these 4 schools. From 67 students with depression higher than 60 and inactivity higher than 11 hours and 40 minutes per week, 30 were selected based on inclusion criteria and available in a simple random method in two experimental groups (15 N) and control (n = 15) were assigned. Then, the experimental group underwent memory specificity training (Rise, 2009), which was conducted in 6 group sessions of 90 minutes per week. The results of this study showed that the Autobiographical Memory Specificity Training can reduce Mobility and depressive symptoms were significant at the level (P = 0.001) in female adolescents with depression. Generally, it can be concluded that autobiographical Memory Specificity Training is an effective way to reduce depression and Sedentary behavior . Due to the ease and a low number of sessions, this training can be used along with other treatments to reduce the vulnerability to depression. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Depression, Autobiographical Memory Specificity Training ,Sedentary Behavior, Female Adolescents

نویسندگان مقاله الهه بی غم لعل آبادی | Elahe Bigham lalabady
University of Mohaghegh Ardabili
دانشگاه محقق اردبیلی

نیلوفر میکاییلی | Niloofar Mikaeili
Ph.D Student
دانشکده روانشناسی دانشگاه محقق

راضیه حاجی مرادی | Raziyeh hajimoradi
University of Mohaghegh Ardabili
دانشکده روانشناسی دانشگاه محقق


نشانی اینترنتی http://jcp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1525-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی بالینی کودک و نوجوان
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات