روانشناسی شناختی، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۰-۳۶

عنوان فارسی نقش ناحیه‌ی اتصال آهیانه‌ای-گیجگاهی روی ذهنی‌سازی ضمنی در اختلال طیف اوتیسم: یک مطالعه‌ی تحریک تتابرست
چکیده فارسی مقاله مقدمه: یکی از نواحی مهم مغزی درگیر در فرآیند نظریه ذهن، ناحیه اتصال آهیانه‌ای-گیجگاهی راست (rTPJ) مغز است که مطالعات متعددی نقش این ناحیه از مغز را در فرآیند ذهنی‌سازی و کاهش فعالیت آن را اختلال طیف اوتیسم نشان داده‌اند. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه‌ی علّی بین عملکرد این ناحیه از مغز و توانایی ذهنی‌سازی انجام شد. روش: پژوهش حاضر از از نوع نیمه‌آزمایشی یک‌سرکور با شیوه گردآوری داده‌ها به صورت اندازه‌گیری مکرر است. ۹ کودک و نوجوان مبتلا به اوتیسم با کارکرد بالا به روش نمونه‌گیری در دسترس، به‌وسیله ابزار مقیاس نمره‌گذاری اوتیسم گیلیام (GARS)، مقیاس پاسخگویی اجتماعی (SRS) و آزمون هوش استنفورد بینه (SB) انتخاب و وارد مطالعه شدند. سپس در سه جلسه‌ی تحریک تتابرست پیوسته (cTBS)، تحریک تتابرست متناوب (iTBS) و تحریک شم با ترتیب تصادفی شرکت کردند. بلافاصله بعد از هر جلسه‌ی تحریکی بوسیله یک ازمون کامپیوتری ملاک‌های مربوط به ذهنی‌سازی ضمنی آزمودنی‌ها اندازه‌گیری شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر نشان داد که جلسات تحریکی در مقایسه با جلسات شم باعث بهبود توانایی ذهنی‌سازی ضمنی شدند. نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد بین فعالیت rTPJ و توانایی ذهنی‌سازی ضمنی در اوتیسم رابطه‌ی علّی وجود دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال طیف اوتیسم، نظریه‌ ذهن، تحریک تتابرست، اتصال آهیانه‌ای-گیجگاهی

عنوان انگلیسی The role of temporo-parital junction on imlicit mentalizing in autism spectrum disorder: a theta burst stimulation study
چکیده انگلیسی مقاله Introduction:. The temporoparietal junction is a key region in the theory of mind process. Numerous brain imaging studies have demonstrated its involvement in the mentalizing process and its under-activation in autism. This stuidy aimed to investigate the causal relationship between rTPJ activation and implicit mentalizing in autism spectrum disorder. Method: This study is a single-blind Quasi-experimental study with a repetitive measures design. Nine children and adolescents with autism were recruited by convenience sampling method using Gilliam autism rating scale (GARS), Social Responsiveness Scale (SRS), and Stanford-Binet (SB). Afterward, they were assigned to three randomly ordered stimulation sessions: cTBS, iTBS, and sham. Immediately after each session indexes related to the subject’s implicit mentalizing were measured by a computer-based task. Results: repeated-measures ANOVA results demonstrated that the active stimulation sessions improved implicit mentalizing compared to sham sessions. Conclusion: It seems that there is a causal relation between rTPJ activation and implicit mentalizing.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Autism Spectrum Disorder, Theory of mind, Theta-burst stimulation, Temporoparietal junction

نویسندگان مقاله امیرهمایون حلّاجیان | Amir-Homayun Hallajian
University of Tehran
دانشگاه تهران

فاطمه دهقانی آرانی | Fateme Dehghani-Arani
University of Tehran
دانشگاه تهران

رضا رستمی | Reza Rostami
University of Tehran
دانشگاه تهران

مژده بیات | Mozhdeh ‌ Bayat
Azad University
دانشگاه آزاد

یاسمین رحمتی | Yasamin Rahmati
Shahid Beheshti University
دانشگاه شهید بهشتی


نشانی اینترنتی http://jcp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1043-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی- نوروسایکولوژی بالینی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات