|
|
پژوهش های مابعدالطبیعی، جلد ۲، شماره ۴، صفحات ۰-۰
|
|
|
| عنوان فارسی |
فلسفه هگل از نگاهی دیگر (با عنوان جدید امنای ژیکتیویسم) |
|
| چکیده فارسی مقاله |
هگل، شقاق یا دوگانگی را سرچشمۀ نیاز به فلسفه میدانست. او مکتب خود را با هدف غلبه بر این دوگانگی که چالش مهم نظامهای فلسفی افلاطون، ارسطو، دکارت و کانت بود، بنیان گذاشت. غلبه بر این دوئالیسم، مستلزم انکار شیء فی نفسه کانتی بهعنوان مانع بزرگ این آرمان بود و لذا هگل با نفی آن، هم صورت و هم مادۀ شناخت را به حوزه ذهن منتقل کرد و با لحاظ اینکه هر دو آفریده ذهناند، لازم میآید که سراسر کائنات به اندیشه تأویل گردد و این یعنی ایده آلیسم مطلق. در این نوشتار این مکتب را به جای ایده آلیسم مطلق امنای ژیکتیویسم (ذهن- عینگرایی) نامگذاری کردهایم؛ یعنی مکتبی که جهان و همه اشیاء آن را حاصل درهمتنیدگی ذهن و عین یا روح و جسم میداند. امنای ژیکتیویسم بودن این مکتب را میتوان در تحلیلهای خاص هگل در کاربرد ویژه از اصطلاح سوژه - ابژه و از مبحث درهمتنیدگی متناهی و نامتناهی و نگرش خاص او به روح مطلق به عنوان سوژه تن یافته جستجو کرد. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
دوئالیسم، ایده آلیسم مطلق، هگل، ذهن، امنای ژیکتیویسم |
|
| عنوان انگلیسی |
Hegel’s Philosophy from a Different Perspective: A Case of Omnijectivism |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
From the viewpoint of Hegel, dualism is the main reason for need to philosophy. He founded his school, in order to cope with dualism which was the main challenge of Plato, Aristotle, Descartes, and Kant's philosophical schools. To deal with this challenge, Hegel needed to deny Kantian Noumenon as the main burden. As a result of this denial, He transformed both matter and form of Knowledge to mind. Considering that these two are created by the mind, it is necessary to reduce all beings to thought, and this is Absolute Idealism. In this article, the researcher employs the term" Omnijectivism" instead of Absolute Idealism. From the viewpoint of this school the world, and all beings are the result of the interdependency of mind and object or spirit and body. Omnijectivism of this school can be found in Hegel's particular analysis of subject-object, in the interdependency of finite and infinite, and his different approach to Absolute Spirit as embodiment of subject. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Dualism , Absolute Idealsim , Hegel , Mind , Omnijectivism |
|
| نویسندگان مقاله |
ستار طهماسبی | sattar tahmasebi University of Esfahan دانشگاه اصفهان
مسیب جوزی | mosayeb jovzi Imam Khomeini International University بین المللی امام خمینی
مهدی دهباشی | mahdi dehbashi Khorasgan University دانشگاه خوراسگان
عیسی نجم آبادی | esa najmabadi Sabzevar University دانشگاه سبزوار
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://mi.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-129-1&slc_lang=fa&sid=1 |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
فلسفی |
| نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|