پژوهش های مابعدالطبیعی، جلد ۲، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تحلیل انتقادی ادله اثبات خیال منفصل و نقش آن در تضعیف نظریه معاد جسمانی صدرالمتالهین
چکیده فارسی مقاله ملاصدرا در جلد نهم اسفار در اثبات معاد جسمانی اصول یازده­گانه‌­ای را بیان می‌‌کند. او در اصل نهم بیان می‌کند: عالم خیال عالمی است که وابسته به بدن نیست و جوهری مجرد است که بین عالم مفارقات عقلیه و عالم ماده قرار دارد. او برای اثبات این عالم،  به شهودات عرفا و قاعده امکان اشرف بسنده می‌‌کند. البته عالم خیال منفصل، به منفصل صعودی و منفصل نزولی تقسیم می‌شود که هر یک کارکرد مخصوص خود را دارد. پس صدرا از اثبات عالم خیال منفصل در بحث معاد جسمانی بهره می‌‌گیرد. توضیح مطلب این است که، ازآنجایی که نفس قادر بر خلق موجودات در عالم خیال منفصل است و با توجه به حرکت جوهری و اشتداد وجودی نفس، که از مبانی اثبات معاد جسمانی است؛ نفس قادر است در عالم خیال منفصل، بدنی را ایجاد کند که میان آن بدن و بدن دنیوی عینیت برقرار باشد. زیرا عینیت و تشخص هر چیزی به صورت آن موجود است. پس چون نفس یک نفس است، چه به بدن دنیوی تعلق گیرد و چه به بدن  خیالی، باز یک بدن است؛ زیرا که عینیت از آن نفس است. با توجه به مطالب ذکر شده این نتیجه گرفته می‌شودکه صدرا از عالم خیال منفصل برای اثبات عینیت بدن دنیوی و اخروی استفاده می‌کند. حال اگر در ادله صدرا برای اثبات وجود عالم خیال منفصل، تشکیک وارد شود، استدلال او بر عینیت بدن دنیوی و اخروی زیر سوال می‌‌رود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خیال منفصل، خیال متصل، امکان اشرف، معاد جسمانی، عینیت بدن دنیوی و اخروی

عنوان انگلیسی Critical Analysis of Evidence for Proof of Separated Imagination and Its Role in Undermining Sadr's Theory of bodily Resurrection
چکیده انگلیسی مقاله

 Mulla Sadra states the eleven principles in proving the bodily resurrection in volume ninth of the book of Asfar. In the ninth principle, he states that the imaginary world is a world that is not dependent on the body and is an abstract substance that is located between the world of intellectual separate substances and the material world. To prove this world, he suffices with the intuitions of mystics and the doctrine of the nobler contingent. Now Mulla Sadra uses the proof of the separate imaginary world in the discussion of bodily resurrection. Explain that since the soul is able to create beings in the separate imaginary world, and according to the substantial motion and existential intensity of the soul, which is the basis for proving the bodily resurrection, the soul is able to create a separate body in the imaginary world between the body and the worldly body is an object. Because the objectivity and individuality of everything exists in its form. So, since the soul is a soul, whether it belongs to the worldly body or to the imaginary body, it is still a body because objectivity belongs to that soul. So it is concluded that Sadra uses the separate imaginary world to prove the objectivity of the worldly and otherworldly bodies.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Separate imagination, nobler contingent , possibility of Ashraf, bodily resurrection, objectivity of worldly and otherworldly bodies.

نویسندگان مقاله شاکر لوایی | Shaker Lavaie


مریم آقامحمدرضا | Maryam Aqamohamadreza
Kharazmi University
دانشگاه خوارزمی


نشانی اینترنتی http://mi.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-73-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده فلسفی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات