|
|
پژوهشهای تربیتی، جلد ۹، شماره ۴۳، صفحات ۱۶-۳۰
|
|
|
| عنوان فارسی |
ارائه نظریه داده بنیاد برای تبیین فرآیند پرورش دانشآموزان خودنظمده در مدارس ابتدایی با تأکید بر نقش معلمان |
|
| چکیده فارسی مقاله |
پرورش دانشآموزان خود نظم ده، از مهمترین اهداف عالی در تمامی نظامهای آموزشی به شمار میرود که میتواند زمینه لازم برای تحول و توسعه پایدار در هر جامعهای را فراهم آورد. پژوهش حاضر با هدف، تبیین فرآیند پرورش دانشآموزان خودنظمده در مدارس ابتدایی با تأکید بر نقش معلمان، و استفاده از رویکرد کیفی و روش داده بنیاد (نظریه برخاسته از دادهها) انجام شدهاست. دادهها با استفاده از مصاحبههای نیمهساختارمند با 25 معلم ابتدایی و نامهنگاری گردآوریشد. انتخاب مصاحبهشوندگان بر پایه راهبرد نمونهگیری نظری انجام گردید. تحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی به انجام رسید که در نتیجه آن 48 کُد اولیه، 19 زیرمقوله و 3 مقوله کلی استخراج شد. در نظریه میانی بهدست آمده "توجه به رشد همهجانبه انسان" به عنوان مقوله محوری در نظر گرفته شد که با تمامی مقولههای بهدست آمده در این پژوهش در ارتباط است. اگر معلمان به عنوان سکانداران فرآیند تعلیم و تربیت، رشد همهجانبه دانشآموزان را مورد توجه قرار داده و با استفاده بهینه از شرایط زمینهای همچون محتوای اصیل و رسانههای آموزشی نوین به اجرای راهبردهایی نظیر عاملیتبخشی، جهتدهی و بازخورددهی به دانشآموزان، عرصهسازی برای آنها و الهامبخشی بپردازند، بستر لازم برای پرورش دانشآموزانی توانمند و خودنظمده فراهم شده که آینده سازان شایستهای برای جامل خود خواهند بود. در ادامه راهکارهای مناسب برای پرورش دانشآموزان خودنظمده ارائه گردید. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
خودنظمدهی، فرآیند پرورش، معلمان، نظریه داده بنیاد |
|
| عنوان انگلیسی |
Using Grounded Theory to Explain the Process of Developing Self-Regulated Students in Elementary Schools with Emphasis on the Role of Teachers |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
Developing self-disciplined students is one of the most important objectives in all education systems and can form the basis for sustainable development in any society. The aim of this study was to explain how self-regulatory students train in primary schools, with particular emphasis on the role of teachers and the application of a qualitative approach and Grounded Theory method. The data was collected through semi-structured interviews with 25 primary teachers and writing letters. The interviewers were selected based on a theoretical sampling strategy. Data analysis was carried out in three stages of open, axial and selective coding, which resulted in 48 basic codes, 19 subcategories and 3 general categories being distinguished. In the model obtained, "attention to comprehensive human growth" is considered to be the main category, which is related to all categories obtained in this study. If teachers, as educators of the educational process, pay attention to comprehensive human growth and make best use of contextual conditions such as original content and modern educational media to implement strategies such as agency, orientation and feedback to students, creating a platform for them and inspiring them, provide the ground for cultivating capable and self- regulation students who are promising for the future that they will become their community. In the following, appropriate strategies for nurturing self-regulated students were presented. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
self-regulation, upbringing process, teachers, Grounded Theory |
|
| نویسندگان مقاله |
ندا اشرفیان | Neda Ashrafian
کیوان صالحی | Keyvan Salehi University of Tehran دانشگاه تهران
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3580-1&slc_lang=fa&sid=1 |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی تربیتی |
| نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|